Korea calling
Op zondagen aten wij thuis regelmatig Chinees. De tafel stond dan vol plastic bakken babi pangang, foe yong hai en – voornamelijk – rijst. Veel exotischer werd het niet. Nu kun je de hele wereldkeuken thuis laten bezorgen.
Diezelfde trend zien we terug op tv; waar we vroeger nog weleens keken naar een Nederlandse adaptatie van een Vlaams of Brits format, daar zijn huidige programma’s steeds vaker in verdere oorden ontstaan. Nederlandse producenten stropen de buitenlandse tv-markt af op zoek naar programma’s die zij ook in eigen land zouden kunnen slijten. Een bestaand format, met beeld en goede cijfers, verkoopt toch net wat makkelijker dan een totaal nieuw idee. Een kleine investering van de producent, minder risico voor de zender.
Hoewel niets leuker is dan de verkoop van een eigen idee én IP, zijn zogenaamde third party formats een kurk waar de Nederlandse televisiewereld op drijft. Kamp van Koningsbrugge, De Slimste Mens, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, Expeditie Robinson, Wie Is De Mol, Five Days Inside, Van Onschatbare Waarde; het zijn allemaal aangekochte formats van over de grens.
Het aankopen van buitenlandse shows wordt echter steeds uitdagender. De vijver krimpt, omdat de distributie van formats vrijwel altijd in handen is van één van de grote partijen die vaak ook een filiaal in Nederland hebben, waardoor de rechten automatisch vergeven zijn. Het dwingt ons om verder te kijken, letterlijk.
Waar Nederland voorheen werd gezien als de creatieve bakermat van formats, daar zijn de ogen nu op Zuid-Korea gericht. The Masked Singer en het door ons geproduceerde I Can See Your Voice zijn twee recente, succesvolle formats uit het Aziatische land. Er zit nog veel meer in het vat. Om die reden staat aan het einde van de dag een call met Seoel in mijn agenda. Het is pas woensdag en we gaan Koreaans bestellen!
Paul van der Maesen
Creative Director Warner Bros ITVP NL
De week van Paul van der Maesen
-
ΜaandagGeen Eenzame Kerst
-
DinsdagEsmeralda
-
WoensdagKorea calling
-
DonderdagKeuzestress
-
VrijdagKinderachtig