Kritieke massa
Als Creative Producer ben ik altijd in de weer met nieuwe projecten. Iets wat helaas onderdeel is van onze industrie, is een zekere mate van onvoorspelbaarheid. Zelfs als je alles correct doet, kunnen je beste plannen om de kleinste redenen toch niet doorgaan. De plannen waar de vaart eruit ligt, kunnen daarentegen zomaar gaan vliegen.
Dat komt omdat je werkt met factoren waarvan je maar op een deel invloed hebt: je plan, strategie en de gerichtheid ervan op een aanwezige kans. Het andere deel ligt uit je handen: timing, geluk, de veranderende motivaties van je opdrachtgever en de economie. Uiteindelijk zullen alle elementen net op de juiste plek moeten vallen om iets voor elkaar te krijgen en dat lijkt toch meer op het bedrijven van scheikunde op basis van weervoorspellingen. Ik zie creatief produceren dan ook als het steeds proberen te bereiken van “kritieke massa”: de minimale hoeveelheid splijtbaar materiaal dat nodig is om een nucleaire kettingreactie te krijgen.
*Je vraagt je waarschijnlijk af waarom je leest over een nucleaire kettingreactie in Broadcast Magazine, maar bare with me.* Met creatief producentschap ben je namelijk, net als Oppenheimer, constant bezig met het vinden van de juiste ingrediënten voor de juiste omstandigheden. Alles moet precies op elkaar zijn afgestemd om kritieke massa voor je film of serieplan te bereiken. Heeft het plan de meest relevante insteek voor de doelgroep of haalt de tijd je in? Past je schrijver bij de gevraagde toon van je opdrachtgever en naar wie luister je? Is het thema van het verhaal geschikt voor de beoogde commerciële ambities en kan het wel integer gemaakt worden? Zou alles perfect op elkaar aansluiten, zul je net als in de scheikunde die omstandigheden gunstig moeten houden, wil je de kettingreactie tot een goed einde brengen.
Het vinden van die kritieke massa zal nooit de eerste keer lukken en voor ieder project anders zijn. Het zal een montagesequentie vereisen van herijkingen van je hypothese en het kraken van je formule, of in ons geval ons format. Daar zal ook grilligheid in zitten, gezien onze industrie veel met het hart werkt, wat moeilijk reageert als een 1 toch een 0 blijkt te zijn.
Maar uiteindelijk is het extra bijzonder wanneer je ondanks de tegenslagen de code weet te kraken. Wanneer je je Eureka moment hebt en je, voor even, de wereld naar je hand hebt kunnen zetten om nucleaire fusie te bereiken. Om van je hypothese werkelijkheid te maken. Een wijze man zei dan ook: logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal. En dat was Albert Einstein.
Claire Zhou
Creative Producer NL Film
De week van Claire Zhou
-
ΜaandagDe waarom
-
DinsdagHet belang van mentorschap
-
WoensdagBalans in werk en leven
-
DonderdagKritieke massa
-
VrijdagDapperheid