Kunnen we dit verkopen?
Vandaag heb ik een leesdag. Mijn mailbox is bomvol, dus tijd om op te ruimen. In dit geval zijn het met name nieuwe serie- en filmplannen die gelezen moeten worden. Belangrijkste vraag: kunnen we hier wat mee? Ja of nee?
Voor schrijvers en regisseurs is het best heel spannend een plan bij een producent neer te leggen. Ze hebben er vaak lang aan gewerkt en hopen (als het goed is!) hartgrondig dat hun droomproject ook gemaakt gaat worden. Ik probeer mezelf daarom dus ook elke keer weer te bedenken hoe bijzonder het eigenlijk is als iemand me vertrouwt met een pril babyideetje.
Dat betekent ook dat ik ervoor moet zorgen dat het plan op een serieuze manier gelezen en besproken wordt. Iets wat gelukkig bijna altijd lukt, maar helaas niet wegneemt dat we uiteindelijk vaker nee moeten zeggen dan dat we ja kunnen zeggen. En dat is een keuze die uiteindelijk altijd teruggevoerd moet worden op één vraag: is het plan verkoopbaar? Is er iemand met geld die we hier warm voor kunnen maken?
Een vraag die elke producenten anders zal beantwoorden. Helaas, en misschien ook gelukkig, moeten we het voor een belangrijk gedeelte nog steeds doen met een fingerspitzengefühl. Er is nou eenmaal geen handboek voor wat het publiek volgend jaar graag wil zien. Komt oldschool sitcom terug? Of moeten we inzetten op een noir politiedrama? En horror, is dat niet ook populair nu? Zucht… zo veel keuze…
Het liefst zouden we alles tegelijkertijd ontwikkelen, maar dat gaat helaas niet. Dus moeten we het doen met een aantal simpele vragen om te bepalen waar we onze tijd in steken. Allereerst: is het plan prikkelend? Maakt het nieuwsgierig en is het verrassend anders of heb ik het al eens gezien? Dan: is de schrijver iemand die al eerder mooie dingen heeft gemaakt, of is het een nieuwkomer? En als het een nieuwkomer is, wat zouden we kunnen doen om een klant toch zekerheid te geven? En tot slot, niet onbelangrijk: zijn wij de eersten die met dit plan komen? Of wordt er al iets ontwikkeld dat erop lijkt?
Veel vragen, weinig antwoorden concrete clues. Sorry, het is niet anders. Toch hoop ik dat dit, hoe vaag ook, een beetje een inkijkje biedt in hoe wij en (denk ik) andere producenten naar plannen kijken. Het is en blijft namelijk een monsterlijk spannend ding om op die verzenden-knop te drukken. En voor alle mensen die nog wachten op reactie van mij; sorry voor de vertraging en nogmaals heel veel dank voor jullie vertrouwen. Ik ga lezen, nu!
Tom van Blommestein
Creative Producer NL Film
De week van Tom van Blommestein
-
ΜaandagKaolo saai
-
DinsdagVastgeroest
-
WoensdagInfluencers van Nederland: goed bezig!
-
DonderdagIs dit het grappigste wat we kunnen bedenken?
-
VrijdagKunnen we dit verkopen?