Lang leve de jetlag
Het is pas dinsdag, maar het voelt alsof we hier al ruim een week zijn. Want om 2 uur ’s nachts New Orleans-tijd begint in Nederland de werkdag en beginnen de mails en appjes in razend tempo binnen te stromen. En natúúrlijk lezen we die. Want we zijn toch al wakker. Lang leve de jetlag.
’s Ochtends vroeg snakken we naar koffie. De Starbucks in ons hotel zou – volgens de bestickering op de ramen – om 6.00 uur open moeten gaan, maar dat is wishful thinking. ‘We apologize for their unprofessionalism’ wordt er gesneerd bij de hotelreceptie, als ik vraag waarom er om 06.45 nog steeds geen medewerker in de inpandige koffietent te vinden is. Het is blijkbaar niet de eerste keer dat om 06.00 uur ’s ochtends nog geen bakkie troost verkrijgbaar is. Dan maar naar buiten, elders koffie halen. Want we moeten wel scherp zijn vandaag, jetlag of niet.
Het is pitch-dag. Vandaag presenteren we ons nieuwe reality datingformat, waar we écht in geloven, aan verschillende Amerikaanse, Canadese en Britse partijen. Altijd spannend. Maar gelukkig wordt het goed ontvangen. De gelikte ‘teaser’, waar onze collega’s van programma-ontwikkeling veel tijd en energie in hebben gestopt, helpt om het gevoel van het format over te brengen.
Tussendoor horen we van NBCUniversal welke nieuwe programma’s ze binnenkort lanceren op hun platforms Bravo, E!, Peacock en Oxygen en in welke richting ze nog ideeën zoeken. Hoe verschillend de zenders ook zijn, nieuwe programmavoorstellen moeten voor al deze platforms voldoen aan het volgende: de ideeën moeten ‘loud’ zijn, een killer-titel hebben en er moeten het liefst grote sterren aan verbonden zijn. Met een middle of the road programmavoorstel kan je het wel vergeten, dus.
Aan het eind van de middag stroomt de Grand Ballroom op de vijfde verdieping van het hotel vol met delegates voor de uitreiking van de RealScreen Awards. Fijn, zoveel mensen bij elkaar, want daardoor warmt de zaal een beetje op. New Orleans ligt (bijna) aan de Golf van Mexico en in de zomer schijnt het hier bloedheet te zijn. Nu staat er een koude wind en schijnt er een waterig zonnetje. Het is in de zon een graad of 15. Maar de organisatie van de RealScreen doet alsof het buiten bloedheet is en heeft de airco in alle zalen op standje Noordpool gezet.
Gelukkig kunnen de aanwezigen hun handen warm applaudisseren, want er zijn maar liefst 23 categorieën waarin een award gewonnen kan worden. En één van die prijzen gaat naar een Nederlands format: The Traitors (de Verraders) wint de award voor het Beste Nieuwe Format. Felicitaties dus voor Marc Pos, IDTV en RTL.
Roy Aalderink
Producent/Founder Concept Street
Robyn van Bosstraten
Hoofd Programmaontwikkeling Concept Street
De week van Roy en Robyn, Concept Street
-
ΜaandagBack to Reality
-
DinsdagSupersizen
-
WoensdagLang leve de jetlag
-
DonderdagSwedish Death Cleaning
-
VrijdagLater alligator!