Le roi est mort, vive le roi!
Al ruim honderd jaar is de bioscoop het dominante element in de bedrijfstak filmdistributie. Middels de hegemonie van bioscoopketens is er bij de consument ingestampt dat het grote scherm de ultieme manier om film te ervaren is. TV en Home Entertainment? Bah, inferieur.
Als toegewijde fan van fysieke media heb ik deze welhaast heiligverklaring van het witte doek altijd enigszins curieus gevonden. Immers, waarom zou ik mijn zuurverdiende centen uitgeven aan een bioscoopticket als ik dezelfde film binnen afzienbare tijd voorgoed kan ‘bezitten’ op Blu-ray of desnoods via mijn abonnement bij een van de streamers?
De meest grote filmmakers zijn desalniettemin zeer principieel als het gaat om de vertoning van hun films. Hollywood-grootheden als James Cameron en Denis Villeneuve hebben openlijk verkondigd dat Avatar en Dune in eerste instantie gemaakt zijn voor het grote scherm. Het is natuurlijk onmogelijk om de pracht en praal van Pandora en Arrakis op een gigantisch IMAX-scherm te bagatelliseren, maar het is dan ook niet de impact van het schermformaat die ik uitdaag. Voor cinemapuristen is de bijkans religieuze ervaring om met een groep onbekenden in het donker een film te ervaren de essentie van bioscoopbezoek, en het is precies deze overtuiging waar ik moeite mee heb.
Ik zou dit puristische standpunt van harte accepteren wanneer de bioscoopbezoekers om mij heen – net als ik – in de film zouden verdwijnen, maar we weten allemaal dat zoiets tegenwoordig niet meer gebeurt. Ik heb helaas iets te vaak meegemaakt dat de zaal met heel veel dingen bezig was – luide gesprekken, social media, kauwen met meer geluid dan noodzakelijk – maar niet met wat er op het scherm te zien was.
Het spijt me te zeggen dat deze ergernis me uit de bioscoop en meer naar de thuiservaring geduwd heeft. Er gaat voor mij inmiddels niets boven het kijken van films en series op mijn belachelijk grote 4K flat screen, eventueel in het gezelschap van mede-enthousiastelingen die zich weten te gedragen.
Ren ik desalniettemin over een maand naar de bioscoop om Avatar: The Way Of Water op het grootste beschikbare scherm te zien? Natuurlijk. Ik zet me uiteindelijk heus wel over mijn boomer-ergernissen heen. Maar als Disney en andere grote spelers op termijn gaan kiezen voor day-and-date release van hun content over alle platforms, weet ik niet zeker of ik mijn huis nog uitkom…
Robin Logjes
Content Director Original Productions M7 (a CANAL+ Group Company)
De week van Robin Logjes
-
ΜaandagZo veel zien
-
DinsdagLe roi est mort, vive le roi!
-
WoensdagBig Brands, Powerful IP and the Shared Universe
-
DonderdagTalent
-
VrijdagDilemma