Let’s Get Digital
Vanochtend lijkt het eerder herfst dan zomer. De regen slaat tegen de ramen, dus ik open maar gelijk even de file app om te kijken hoe het op de weg is. Het is verstandiger om eerst maar even thuis te beginnen. Een voordeel van dit tijdperk, want met een digitale VPN-verbinding naar kantoor en lync kan ik de dag mooi starten.
Even snel wat mailtjes wegwerken, want zo meteen heb ik een meeting met een collega van ons point of salesteam om bij te praten over de gamingmarkt, een sterk groeiende branche in ons entertainmentvak. In 2017 zal namelijk de wereldwijde omzet aan gaming in de wereld 46 miljard dollar bedragen. Mobile gaming groeit daarin naar een aandeel van 42%. Bijna de helft van deze omzet wordt in de APAC regio gemaakt.
Kijken we naar de tijdsbesteding in Nederland, dan zien we dat 13-19 jarigen al bijna een half uur per dag spenderen aan online gaming. Let wel, de 50-plusser doet goed mee met meer dan een half uur per dag gemiddeld! Mensen kunnen hun tijd en geld maar één keer uitgeven. Games nemen daar een belangrijke positie in. Want consumenten spenderen stevig wat tijd aan online games, vooral op mobiel. Dit concurreert dus potentieel met ander (mobiel) mediagebruik, van belang dus om te weten voor onze branche.
Momenteel bieden we inzichten in welke fysieke games (titels), game consoles, zowel portable als stand alone, en games accessoires worden verkocht. Via GfK Digital Audience Measurement (GfK DAM) bieden we inzichten in het online bereik van games van websites en apps via pc’s en mobiele apparaten (tablets en smartpones). De hype van Pokémon GO konden we zo goed volgen. Aansluitend heb ik dan een meeting met ons hoofd marketing & communicatie in verband met de verlenging van een sponsorcontract. Tot slot heb ik aan het einde van de dag een leuke afspraak staan bij een mediaklant.
In een wereld waar mediagedrag gefragmenteerd raakt over platforms en devices, is het voor mediabedrijven van cruciaal belang om adverteerders inzicht te geven in het toegevoegd bereik van digitale kanalen op de meer traditionele kanalen als tv, radio en print. We zijn daarom met meerdere partijen in gesprek om inzicht te geven in het bereik over alle platforms heen, zodat adverteerders een totaalbeeld (360 graden view) krijgen van het hele merk. Deze inzichten zijn natuurlijk niet alleen voor adverteerders interessant, ook voor het mediabedrijf zelf geeft dit handvaten voor de strategie over verschillende platforms heen.
Barbara Schouten
Senior Industry Consultant Media & Entertainment GfK
De week van Barbara Schouten
-
ΜaandagNever a dull moment
-
DinsdagThe Voice (of GfK)
-
WoensdagLet’s Get Digital
-
DonderdagGrowth from Knowledge
-
VrijdagMusic was my first love