Lieve kijkbuiskinderen
Vandaag is het tweede Pinksterdag en daarom heb ik mijn bijdrage voor deze blog wijselijk een paar dagen van tevoren geschreven*. Nu ik zowel een schoolgaand kind als een eigen bedrijf heb, vraag ik me af: hoe krijgen andere mensen dit voor elkaar? Vakantiedagen, studiedagen, terwijl ik gewoon wil en moet werken. En hoe hebben we al die lockdowns met werk en kinderen overleefd? Oh ja, televisie. Lang leve televisie!
Een paar maanden voordat de coronapandemie begon, durfde ik eindelijk de sprong te wagen en volledig voor mezelf te beginnen. Ik verruilde Amsterdam voor Nieuwegein en zei mijn baan op bij een pr-bureau om terug te keren naar de wereld van media en entertainment. Ik werkte een paar dagen per week voor AVROTROS en deed daarnaast nog andere opdrachten.
Als ik had geweten dat er een pandemie op komst was, had ik waarschijnlijk niet de moed gehad om deze stap te zetten. Gelukkig ben ik geen waarzegger. Hoewel sommige werkzaamheden in de theaterbranche stil kwamen te liggen, ging het televisiewerk gewoon door. Oké, er waren geen of weinig persevenementen, maar de show moest doorgaan en televisie werd een nog belangrijker onderdeel van het leven van mensen die thuisbleven. Tijdens deze onzekere periode kon ik geen betere opdrachtgever wensen. Een klein gebaar, zoals het sturen van bloemen naar vaste medewerkers en freelancers, is dan ontzettend fijn.
Tijdens een lockdown, in het weekend ’s ochtends, of ’s avonds tijdens het koken, maak ik maar al te graag gebruik van de televisie. Soms moet mijn zoon ‘verplicht’ naar lineaire programma’s op NPO Zappelin kijken, want hey, niet alles in de wereld is on demand beschikbaar. Natuurlijk heeft hij ook zijn voorkeuren op Netflix en Videoland.
Ik lees ontzettend veel voor, maar het kijken van filmpjes blijkt ook goed te zijn voor de woordenschat en we praten er vaak over na. Zo wilde hij na het zien van een filmpje opeens ‘ook wat programmeren’ en gebruikte hij het woord ‘plotwending’ in een zin. Televisie kijken roept ook diepere vragen op, zoals: “Mama, waarom bestaat Freek Vonk?” 😉
Inmiddels heb ik in verschillende functies voor bijna alle omroepen en zenders gewerkt. Het is ontzettend interessant om te zien dat iedereen in principe dezelfde bedrijfsvoering heeft en met dezelfde problemen kampt, maar toch op totaal verschillende manieren te werk gaat.
Momenteel werk ik vanuit Lot of Brands voor onder andere Paramount Pictures, Jamai en Jeugdtheaterbureau Vanaf 2. Daarnaast ben ik bezig met een nieuw bedrijf genaamd LOBster.PR & Media, waarmee ik free publicity toegankelijk wil maken voor (startende) ondernemers en makers.
Met nieuws of een goed verhaal kan iedereen aandacht in de media krijgen, dat is niet alleen weggelegd voor BN’ers en grote bedrijven. Tot morgen!
* Fake news! Ik ben een deadlinejunkie.
Charlotte Landman
Communicatiemanager | PR- & media-expert
De week van Charlotte Landman
-
ΜaandagLieve kijkbuiskinderen
-
DinsdagBuzz
-
WoensdagVoor alles is een doelgroep
-
DonderdagRadio
-
VrijdagAfwisseling