Live vanuit de kantoorstudio: bedrijven als nieuwe omroepen
Sinds corona maken steeds meer bedrijven zelf tv. Inclusief bijbehorende budgetten. Soms is er zelfs geïnvesteerd in hele in-office studio’s. Kwartaalupdates worden in talkshows besproken en perspresentaties worden gelivestreamd.
Vanuit mijn tijd van dagelijkse live tv-uitzendingen voor NOS op 3 geniet ik van deze crossovers met B2B. Ik deed ik dat bijvoorbeeld al voor bedrijven als Signify, Accenture, maar ook voor NEP bijvoorbeeld.
Een paar weken geleden presenteerde ik een event voor de Australische softwaregigant Atlassian. Dit bedrijf organiseert een paar keer per jaar ShipIt-days. Dat is een soort hackaton: Atlassians (jaja) hebben 24 uur om een idee uit te werken en te presenteren.
Zo’n challenge met een deadline werkt vaak als een trein. Intens samenwerken en een beetje afzien met je collega’s verbindt natuurlijk. Elke keer met een ander thema. Deze editie was dat ‘climb’. Samen bereik je immers grotere hoogtes. Tikkeltje corny, I love it.
Waar zat de uitdaging voor mij en de productie in? Nou, in drie verschillende werelddelen werden (ongeveer) tegelijkertijd finaleshows gehouden waarin awards werden uitgereikt. Voor Europa doen we dat vanuit Amsterdam, met publiek. En een livestream naar andere kantoren of medewerkers die remote aansluiten.
Elke show heeft drie hosts, waarvan één externe, ik dus. En twee eigen medewerkers. Met live spelshowelementen waar iedereen aan mee kan doen in de chat. Het is vooral heel veel lol, losjes, grappig. Met finalisten en winnaars live in beeld op de ‘Zoom’ stage. Geen sprekers, winnaars of vragen voorgeproduceerd, alles on the spot. Superspannend.
Ik krijg er altijd een soort Songfestival-gevoel van. Alleen in plaats van de glamour en vlaggetjes, dit keer bergwandelschoenen, backpacks en karabijnhaken. Als je een thema kiest, moet je het goed doen.
Anic van Damme
Presentator, dagvoorzitter, journalist tech en innovatie
Foto: Dimitri Valentijn
De week van Anic van Damme
-
ΜaandagDe Klimaattop presenteren, zo gaat dat
-
DinsdagTo autocue or not to autocue
-
WoensdagLive vanuit de kantoorstudio: bedrijven als nieuwe omroepen
-
DonderdagVergeet The Sphere, België bouwt de Corda Arena
-
VrijdagJe publiek vinden in digitale ruimtes