Livestreamen
Toen ik in 2015 begon als cameraman bij NEP, had ik nooit verwacht dat 2020 hét jaar van de livestream zou worden. Al sinds het begin van mijn carrière wordt binnen de afdeling Webcasting (tegenwoordig onderdeel van Creative Animal) heel wat uur aan online content gemaakt. Eerst vooral op ons eigen platform, maar later ook steeds vaker op YouTube en uiteindelijk zelfs Instagram Live.
De mooiste online formats bereikten via onze encoders, de apparaten waarmee je het videosignaal naar online video omzet, het grote publiek. In 2020 kwam deze business in een stroomversnelling terecht. Ons eigen vernieuwde webinar-platform kwam net uit de steigers en door de lockdown in maart werd er meteen volop gebruik van gemaakt. Opeens moesten alle aandeelhoudersvergaderingen, kwartaalcijfers en overige interne communicatie verhuizen naar online.
Na een paar dagen realiseerden we dat met name onze corporate klanten op zoek waren naar meer dan alleen een encoder en een platform. Ze zagen eigenlijk het liefst een volledig aangeklede studio, inclusief crew en techniek. Digitale en virtuele events als one stop shop dus. Het was fijn om dit echt met z’n allen op te pakken.
Ook ikzelf stond weer een heel weekend op een ladder met rollen kabels, want we wilden snel schakelen. Op zo’n moment is het dan ook extra leuk om je eigen werktekeningen in de praktijk te kunnen brengen samen met een groep collega’s die ook bereid zijn hun zaterdagavond op te geven, zolang er maar eten wordt besteld.
We begonnen met het ombouwen van onze grootste vergaderkamer naar een studio. Na een paar appjes en belletjes besloten we met zes camera’s aan de slag te gaan in die studio. Na een paar lichtsets van de ENG-afdeling in mijn kofferbak te hebben geladen, konden we dan echt beginnen: het eerste webinar was een feit.
Kort daarna ontwikkelden we een tweede studio, waarvoor we voor het eerst een decor lieten ontwerpen. Inmiddels zitten we midden in de bouw van de derde studio. Het is leuk om te zien dat elke studio zijn eigen karakter heeft gekregen en elke klant een duidelijke voorkeur heeft welke studio het best bij hen past.
Ook is in elke studio veel gepersonaliseerd. Uiteindelijk doen foto’s op schermen en een andere kleur licht op het decor een hoop in het vertalen van de huisstijl naar je webinar. De laatste stap was ons webinar-platform. Ook hier hebben we de opzet zo gemaakt, dat elke klant met een paar klikken zijn logo en kleur kan laten terugkomen in de omlijsting van de player. Hierdoor krijgt de eindgebruiker meteen het gevoel ‘thuis te komen’.
De conclusie is dat 2020 toch ook veel goeds heeft gebracht. Deze studio’s en het gebruik ervan is iets wat mijn inziens nog lang zal blijven bestaan. De innovaties van afgelopen jaar zullen we nog tot in lengte van dagen gebruiken.
Alain Dikken
Solutions Consultant NEP
De week van Alain Dikken
-
ΜaandagLivestreamen
-
DinsdagThuiswerken
-
WoensdagFlypack 4
-
DonderdagCollega’s
-
VrijdagRedactiesystemen