Local is the new Global
Local is the new global. Deze slogan is al een tijdje gaande binnen de internationale series industrie. Lokale verhalen die universele thema’s bevatten. Scandinavische series liepen hier mee voorop. Ze hebben de taalbarrière doorbroken door in onder andere de UK een groot publiek te bereiken met de crime series The Killing en The Bridge.
Borgen ging nog een stap verder. In meer dan 70 landen keken heel veel kijkers naar de Deense coalitie-politiek. Wie had dat ooit bedacht? Het is een hele lokale setting met lokale verhalen en gebeurtenissen, maar de serie draait om universele thema’s als macht, politiek, journalistiek en spindoctors. De kracht van lokaal is ook dat het vaak zo specifiek is dat er veel minder creatief compromis mogelijk is. De makers en commissioning editors zijn bekend met de specifieke lokale setting en het is duidelijk wat de toon en stijl daarvan is.
Los van de inhoudelijke motivatie voor meer specifieke lokale content duwt de Europese regelgeving ook lekker mee. Binnenkort zijn SVOD partijen namelijk verplicht om 30% Europese werken te hebben op hun platform in Europa. Daarbij moeten ze ook aan de ontwikkeling van Europese audiovisuele producties bijdragen. Dit kan op twee manieren: of ze moeten een bijdrage leveren aan de nationale fondsen, of ze moeten direct investeren in content naar rato van hun on-demand opbrengsten in dat specifieke land. Dit betekent dat er niet alleen gesproken wordt over mogelijke investeringen in Nederlandse content. Het is een verplichting. Love the EU.
Ik kijk er enorm naar uit dat er substantieel meer kwalitatieve Nederlandse series worden gemaakt. Dat daar dan ook echte hit-series tussen zitten. Dat we net als met het Nederlands elftal met heel Nederland tegelijkertijd een serie kijken en waar iedereen het dan ook over heeft. Dat we met spoiler-alerts (en bijkomende handen op oren van ‘spoiler!’ roepende collega’s) de volgende dag niet kunnen wachten om te bespreken wat we nu weer gezien hebben. Dat we in het buitenland zijn en dat we niet alleen maar worden aangesproken over Cruijff, Ajax, prostitutie en wiet. Maar ook over een tof personage, een typisch Nederlands personage in een voor ons herkenbare setting. En dat we dan glimlachen omdat we gezien worden en zij ons dan misschien een beetje beter begrijpen. Een toekomstbeeld waar ik graag aan zou willen wennen, lokaal, in Nederland.
Fleur Winters
Co-CEO / producer Lemming Film
De week van Fleur Winters
-
ΜaandagThe Golden Age of Television: een bubbel?
-
DinsdagVertrouwen
-
WoensdagLekker lelijk
-
DonderdagToegankelijk?
-
VrijdagLocal is the new Global