Medialogica in de Klas
Vandaag ga ik extra vroeg van huis. Zo’n twintig docenten uit het voortgezet onderwijs komen naar Beeld en Geluid voor de training ‘Wij-Zij, Polarisatie in de Klas’. Ontwikkelen van docententrainingen rondom mediawijze thema’s als beeldgeletterdheid en nieuwsbegrip is misschien wel waar ik het liefst aan werk.
Ga er maar aan staan als docent anno 2019. Steeds meer wordt van hen verwacht dat zij hun leerlingen mediawijs maken, hen leren over bubbels, filters en fake, lastige gesprekken voeren over gebeurtenissen in het nieuws, polarisatie voorkomen en complottheorieën doorbreken.
Ondertussen worden ze geacht om gehoor te geven aan leerlingen die zich niet herkennen en vertegenwoordigd voelen door mediamakers en zich steeds meer buitengesloten, gediscrimineerd en gecriminaliseerd voelen. Met de trainingen proberen we samen met docenten tot de kern van de werking van media en journalistiek te komen en staan we stil bij of we ons er bewust of onbewust door laten beïnvloeden.
Het zijn niet de minsten met wie ik vandaag de training zal geven. Iedereen hangt aan de lippen van Bart Brandsma (sociaal en politiek filosoof). Met hem doorgronden we de mechanismen van polarisatie en zoomen we in op de rol van de media en journalistiek en hoe je je als docent kunt richten op het ‘stille midden’ in plaats van op de luidruchtige uitersten. Precies waar de docenten en ik op gehoopt hadden. Een heldere theorie en tips om mee de klas in te nemen.
En dan mijn paradepaardje: Medialogica in de Klas. Een masterclass ontwikkeld voor onderwijs rondom het programma Medialogica van omroep HUMAN. Al meerdere keren heb ik deze masterclass samen met eindredacteur Marc Josten mogen geven en ook vandaag zien we kwartjes vallen als we bespreken hoe de werkelijkheid verdrongen kan worden door beelden, met een nieuwe werkelijkheid tot gevolg.
Marc en ik voeren nog even actie om van Medialogica een verplicht vak in het onderwijs te maken maar dan is het tijd om de tentoonstelling Serieus Grappig te bezoeken en het bijbehorende spel Over de Grens te spelen onder leiding van Dominique en Robin. Een spel dat we ook met scholieren spelen waarbij we hen helpen andermans grenzen te herkennen en zo een meer open en begripvolle en omgeving te creëren.
We kijken naar fragmenten van satirische programma’s. Er wordt gelachen, soms pijnlijk gezwegen maar de gesprekken die volgen, zijn mooi en begrip voor andermans grenzen is groot. Als ik in de trein naar huis zit, gloei ik nog helemaal en bel collega Robin om na te kletsen. Na tien minuten realiseer ik me dat ik voornamelijk aan ratelen ben over deze dag. Maar hij is het gelukkig met me eens. Het was goed.
Patricia van Rijswijk
Programmamanager onderwijs bij Beeld en Geluid
De week van Patricia van Rijswijk
-
ΜaandagSpannend
-
DinsdagMedialogica in de Klas
-
WoensdagMediabaas
-
DonderdagSpeeltuin