Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden
2024 - week 51

Mediamanager van de toekomst

Broadcast is dying, but broadcasters are surviving. Met die woorden opent Oege Boonstra, eigenaar van 3Rivers, de studiedag voor het team van Creative Business aan NHL Stenden in Leeuwarden. Vandaag praten onze adviseurs uit het werkveld Boonstra, voormalig CEO van Vice Media Benelux Sjoerd Raaijmakers en Carolien Vader (Bladendokter en The Big Story) ons docententeam bij over het belang van nieuwe verdienmodellen in broadcast, digital en publishing, met als doel dat ons onderwijs up-to-date blijft. 

Sell the story
Onze studenten, grofweg 1100 17- tot 25-jarigen afkomstig uit Nederland, Europa en ver daarbuiten, delen een enorme passie voor media. Ze komen naar Leeuwarden om bij de media business-opleiding Creative Business hun creativiteit in te leren zetten om mediaformats te bedenken en te produceren. Tegelijkertijd ontwikkelen ze hun zakelijk instinct en vaardigheden om die concepten te vermarkten. They sell the story, uiteraard gestut door een stevig ethisch-moreel kompas. Waarde toevoegen gaat immers niet alleen over geld verdienen.

Mediapartners
Om ervoor te zorgen dat de mediamanagers van de toekomst goed beslagen ten ijs komen, vinden wij samenwerking met de creatieve industrie cruciaal. In iedere onderwijsmodule voeren de studenten opdrachten uit voor een mediapartner, zoals nu onder andere voor ITV Studios Netherlands, Financieel Dagblad en BNR Nieuwsradio. Een win-win situatie: de studenten krijgen een kijkje in de keuken en zien hun beste ideeën echt toegepast worden door een mediabedrijf; de partners hebben een gratis R&D-afdeling tot hun beschikking en ze krijgen zicht op Gen Z, een doelgroep die ze vaak nog niet goed kennen.

Gen Z
Gen Z’ers, onze studenten dus, zijn grootverbruikers van media, maar traditionele media als lineaire televisie, kranten en tijdschriften laten ze links liggen. Als ze al actief naar het nieuws op zoek gaan, is het waarschijnlijk via een nieuwsupdate van maximaal 60 seconden op TikTok. Hoe blijven makers relevant voor deze doelgroep en wat voor verdienmodellen sluiten daarbij aan? Onze Creative Business studenten kennen het mediagebruik van Generatie Z als geen ander en vormen de sleutel tot het antwoord.

Inge van der Hoeven
Teamleider Creative Business NHL Stenden

De week van Inge van der Hoeven

Teamleider Creative Business NHL Stenden
2024 - week 51