Mediastorm
Ik beloofde het eerder deze week te hebben over mijn ervaringen met zélf een online campagne starten. Was op zoek naar de woorden en weet eigenlijk nog steeds niet helemaal of ik ze heb gevonden.
In december 2017 startte ik de campagne #BennieBeige. Een campagne voor een inclusievere betekenis van de term nude. ‘We zijn tenslotte niet allemaal beige’, was de gedachte erachter.
De campagne liep als een trein en het bijgevoegde pamflet werd ondertekend door mensen als Lilianne Ploumen, Vera Bergkamp, Diana Matroos en Gijs Staverman. #BennieBeige was vooral ludiek: ik ging de Nederlandse winkelstraten in en vroeg zelf of aan andere zwarte vrouwen en vrouwen van kleur om te vragen naar ‘nude’ ondergoed.
Uiteindelijk zijn we allemaal niet geslaagd en in plaats daarvan kregen we te horen dat er niks voor ons was of het advies beige ondergoed in cola te wassen, rood ondergoed te dragen, want ‘dat schijnt ook te werken’ of Amerikaanse webshops af te struinen. Belachelijke adviezen voor een probleem dat makkelijk te tackelen is, zou je denken.
Het moment dat de campagne live ging, ging hij ook viral. Een mediastorm van jewelste. Had ik niet verwacht, maar vond het supertof dat het zo breed werd opgepakt en dat de winkels beterschap beloofden. De andere kant van de medaille was echter dat ook veel trollen me online wisten te vinden en me van alles toewensten.
Kijk, dát had ik niet zien aankomen. Ik kaartte gewoonweg een probleem aan dat voor veel vrouwen bestond en dat bracht zoveel woede en haat naar boven dat ik niet meer goed wist waarom ik er nu voor had gekozen een zichtbaar persoon te zijn. Ik wilde het liefst in mijn schulp kruipen en voor altijd anoniem achter de schermen actief blijven.
Maar ik heb inmiddels besloten door te zetten. Dat kwam door mijn tribe van vrienden en familie en een paar dierbare collega’s die mij door die periode heen hebben geloosd. Hoewel de online haat erg dichtbij leek te komen, heb ik er in de tussentijd voor gekozen tóch door te gaan als maker, zowel achter als voor de schermen. Morgen neem ik bijvoorbeeld de pilot op voor een nieuwe serie die ik zelf heb bedacht. Dat ik hier nu zou staan, had ik in december 2017 niet gedacht.
Rowan Blijd
Allround programmamaker bij o.a. KRO-NCRV
Fotografie: Estelle Schiricke voor Spot On
De week van Rowan Blijd
-
ΜaandagHaagse vrouwen
-
DinsdagChoose your battles
-
WoensdagVerantwoordelijkheid
-
DonderdagMediastorm
-
VrijdagGewoon