Metaverse
Het is alweer ruim tien jaar geleden dat ik het genoegen had om organisator en dagvoorzitter te zijn van wat achteraf één van de grootste non-events bleek te zijn: de 3D Dagen. De industrie had haar mond vol over de komst van 3DTV, op de IBC stond het bol van de 3D-toestellen en de contentindustrie wist niet waar ze het zoeken moest omdat de vraag naar content natuurlijk zou exploderen.
Rond de Metaverse beleef ik af en toe weer zo’n aha-erlebnis. Gaan we het meemaken dat de hele media- en entertainmentindustrie op zijn kop gezet wordt? Ik denk het niet. Uiteraard zijn er bepaalde toepassingen denkbaar waar VR en/of de Metaverse een belangrijke rol kan spelen. Dan denk ik aan educatie, medische toepassingen, immersive entertainment et cetera. Maar zoals sommigen tijdens de 3D Dagen dachten dat iedereen gezamenlijk op de bank met een 3D-bril naar een voetbalwedstrijd zou gaan zitten kijken, zal dat naar mijn inschatting ook niet in de Metaverse gaan gebeuren.
Wat ik erg interessant vind, is dat één bedrijf (Facebook, nu Meta) de gok neemt om een groot deel van zijn kapitaal, middelen en mensen in te zetten om de transformatie naar de Metaverse mogelijk te maken. Meta investeert maar liefst zo’n tien miljard (!) dollar per jaar. Dat is geen leuk startupje meer die iets nieuws probeert, nee hier wordt een serieuze bet gedaan. Voor mij reden om weg te blijven bij het aandeel Meta. De mooie advertentie-inkomsten die men in het verleden haalde, zullen in het Metaverse-tijdperk maar een fractie zijn, is mijn inschatting. Ook de makers van dure VR-brillen (Meta, Apple) zullen naar mijn idee van een koude Google Glass-ervaring thuiskomen.
Waar moet je dan als belegger wel met je geld heen in deze lastige markt? Als lange-termijnbelegger die rustig op zijn dividend en koerswinst zit te wachten, wil ik Microsoft noemen. Niet vanwege het dividend maar Alphabet charmeert mij nog steeds met zijn mooie waaier aan innovaties en ijzersterke positie in de advertentiemarkt.
Als je bereid bent wat meer risico te nemen, wil ik NVIDIA en Snowflake noemen. NVIDIA heeft een niet te evenaren voorsprong in de markt van GPU’s en andere hard- en software-oplossingen die intelligente computing mogelijk maken. Snowflake is een relatief jong bedrijf maar levert zeer geavanceerde software die AI-oplossingen voor cloud mogelijk maakt.
Morgen meer over AI. Is het een hype, gaat de media-industrie op zijn kop? Vervangt de robot de journalist?
George Freriks
Ondernemer, adviseur en investeerder in media, e-commerce en artificial intelligence. Hij organiseert ook reizen naar innovatie-hotspots in de wereld.