Montagedag
Bij programma’s die we niet live opnemen, staat natuurlijk een montage gepland. Vandaag is zo’n dag. Hij staat al een paar weken in mijn agenda.
Het draaiboek met regieaanwijzingen en mijn eigen notities ligt klaar. De oppas is geregeld zodat ik niet op hete kolen zit als we uitlopen en ik eigenlijk naar de kinderen moet. Mijn man werkt ‘s avonds en ‘s nachts, dus doorwerken moet ik vooraf incalculeren.
Een draaiboek schrijven, of een aflevering van Bed & Breakfast viewen kan ik prima ‘s avonds thuis doen. Monteren moet natuurlijk in een editset bij MAX, samen met een editor. Maar tegen deze montagedagen kijk ik altijd een beetje op. Het vooruitzicht dat ik een hele dag in een kamer van 15 vierkante meter zit met allemaal schermen voor mijn neus, is niet iets waar ik blij van word.
Maar als we bezig zijn en ik op beeld zie hoe mooi alles samenvalt, is die tegenzin meteen verdwenen. Dan zie ik allemaal mooie details in het decor en aankleding die producers Melvin, Tessa en Simone zorgvuldig hebben aangebracht. Het mooie camerawerk van Jasper en collega’s, de belichting, het geluid en natuurlijk de aansturing door regisseur Ary.
Dan nog de promo maken en dat vind ik altijd een leuk onderdeel van de montage. Dat is toch het kleine gebakje waarmee je de kijker thuis lekker moet maken en zin moet geven in meer. Ik heb gelijk een idee wat ik daar in wil hebben en als de editor zegt dat dát niet kan in 20 seconden (de verplichte lengte), wil ik toch doorzetten. Want zoals mijn moeder altijd haar moeder quote: “Kannie ligt op het kerkhof en wilnie ligt ernaast.”
Maar gelukkig zit ik naast een editor die het ook niet kan verteren als iets niet lijkt te lukken. Dus na heel wat gepuzzel is de promo gelukt.
Yvonne Mencke
Eindredacteur MAX