Nieuwe generatie makers
Het nadeel van zo’n marathon lopen is dat je je een dag later voelt alsof er een vrachtwagen over je heen is gereden. Maar goed, dat geeft ook weer de gelegenheid om te reflecteren en verder te schrijven aan deze tweede dagboekcolumn.
Een van de dingen die zo leuk is aan het feit dat we de afgelopen jaren onze horizon bij NL Film verbreed hebben, is dat we met zo veel jonge, ambitieuze makers kunnen werken. Zo zijn we twee jaar geleden een samenwerking aangegaan met twee jonge gasten, Kasper van Beek en Isidoor Roebers, en daaruit is Totem Media ontstaan.
Volledig haaks op NL Film produceren zij non-fictie en documentaires. Het bijzondere is dat wat zij maken zo’n beetje ‘post-tv’ is. Ineens voel je je toch een klein beetje een oude rot in het vak, wanneer je ziet in welke sneltreinvaart zij een product produceren dat direct klaar is om te worden uitgezonden op alle mogelijke devices. Waar wij nog vaak rigide in 16:9 denken, is dat voor de jongens van Totem Media al lang geen standaardwaarde meer.
Ze maken grootse docu’s en kleine reportages die er op ieder apparaat waar je ze op bekijkt waanzinnig en filmisch uit zien. Voor een van hun meest recente projecten The Human Playground reisden ze onlangs in recordtempo de hele wereld af om sport in allerlei verschillende culturen te laten zien. Vijf continenten in amper twee maanden. Een marathon is er niets bij.
Ook op het gebied van drama staat de nieuwe generatie binnen NL Film op. Creative producer Tom van Blommestein heeft net zijn eerste webserie voor NPO Online ontwikkeld, Vakkenvullers. Het is goed om te merken dat ook hier zo veel ontwikkeling in het maakproces zit. Hele jonge makers die op totaal andere manier fictie durven maken. Sommige wetten in het maken van drama zijn eeuwig, maar sommige voldoen nu niet meer. De korte online content vraagt om een heel ander ritme en het is leuk om te zien hoe natuurlijk het regisseur Michael Middelkoop bij Vakkenvullers af gaat om dit ritme op te pakken.
Als ik goed naar de stramheid in mijn benen luister, realiseer ik me dat die verjonging steeds weer opnieuw noodzakelijk is. Deze makers zullen het de volgende jaren moeten doen in onze industrie. De rondjes die wij rennen gaan steeds stroever tenslotte. Maar voorlopig loop ik nog wel met veel plezier, ondanks die vrachtwagen. Op naar huis!
Kaja Wolffers
Creative director / Producent NL Film
Foto: Ivan Wolffers
De week van Kaja Wolffers
-
ΜaandagChampions League drama & film
-
DinsdagNieuwe generatie makers
-
WoensdagVan idee naar dramaserie
-
DonderdagBowlen, Saté en Dame Blanche
-
VrijdagSpangaS viert feest