Diede Bouma
Ondernemer The Recharge Club, producent en mama
2024 - week 20

Nieuwe makers

Naast mijn missie voor The Recharge Club ben ik als producent nog steeds actief in de mediawereld. Samen met BNNVARA ontwikkelen mijn vriend en ik op dit moment een documentaireserie. En dat ging niet zonder slag of stoot. 

Als nieuwe producenten en jonge makers is het verdomd lastig om een voet tussen de deur te krijgen in het traditionele medialandschap. Het wordt ons niet makkelijk gemaakt en je voelt je door de lange trajecten soms zelfs een beetje ontmoedigd. Ik vind het belangrijk dat hier aandacht voor is. Want we horen vaak dat er behoefte is aan nieuwe makers, een ander perspectief en een nieuw geluid. Maar de bestaande trajecten sluiten niet goed aan op de werkwijze en verwachtingen van nieuwe generaties.

Drie voorbeelden:
– We presenteren een vernieuwend idee voor een jonge doelgroep. Dit idee wordt beoordeeld door iemand van een andere generatie (50+).
– Je weet als jonge maker niet welke route je precies moet doorlopen, bij wie je moet zijn, hoe deze trajecten verlopen, wat fondsen bijvoorbeeld willen zien/horen, aan welke thema’s behoefte is et cetera.
– Je pitcht je een ongeluk en dat kost heel veel tijd.

Dat kan echt anders. Met behoud van de kwaliteit en ervaring van oudere generaties, maar ook met de frisse blik vanuit nieuwe generaties. Wij hebben hier wel ideeën bij, want door alle trajecten die we de afgelopen periode hebben doorlopen, weten we inmiddels wat wel en wat niet werkt.

Diede Bouma
Ondernemer The Recharge Club, producent en mama

 

De week van Diede Bouma

Ondernemer The Recharge Club, producent en mama
2024 - week 20