Nieuwe taal
Zo, maandag gaat je niet in de koude kleren zitten! Gisteravond was ik samen met operationeel directeur Ian van den Hoek in Beeld & Geluid voor de bekendmaking van de Mediapersoon van het Jaar. Arjen Lubach heeft die prijs – wat mij betreft terecht – gewonnen.
Daarna snel naar huis om een digitale kick-off bij te wonen van een project waar ik twee weken voor weg ga. Ik ben blij met de geoliede machine die Hoens Creative is. Daardoor kan ik naast leiding geven ook nog steeds dit soort trips maken. Het dagelijkse reilen en zeilen ligt dan even volledig in de handen van mijn 29 collega’s. Zelfredzaamheid en eigen initiatief nemen, staan bij Hoens dan ook hoog in het vaandel.
De dinsdag start in alle rust op de uitgifte. Daar is alles weer spic en span na een uitvoerige schoonmaak. Elke schroef is geteld en er zijn nieuwe spullen besteld. Enkele camera- en geluidsmensen bereiden een nieuwe workshop voor, speciaal voor producers. Wat zijn de technische knelpunten waar ze tegenaan lopen, en die ze zelf vooraf kunnen tackelen om onduidelijkheden op set te voorkomen?
Techniek is soms net een nieuwe taal die je nog niet spreekt. Waar we voorheen alleen een tas vol XD-Cam schijven meenamen op reis, moet er nu een verscheidenheid van verschillende kaartjes mee. “Heb jij de kaarten voor de drone meegenomen?” “Draaien we nou S-log of een LUT ingebakken?”
Van de uitgifte loop ik zo een groene oase binnen. Onze planningsafdeling heeft het kantoor een flinke make-over gegeven. Het is een stuk gezelliger met nieuwe planten. Ze hebben het ingelijste portret van René le Blanc wat aan de muur hing – een grapje van een collega – vervangen door een nieuw behang. Het nieuwe jaar geeft ruimte voor nieuwe energie (en misschien ook wel voor nieuwe helden…).
Januari is letterlijk stilte voor de storm. Vanaf februari begint bij ons ‘prime time’. Deze tijd van voorbereiding is essentieel om later succes te behalen. En het is belangrijk dat we die voorbereiding samen oppakken.
Jeffrey Slaa
Head of Creative bij Hoens Creative