Not Your Average Bierviltje
“Vroeger verkochten we nog formats op bierviltjes.” Een quote die ik over een aantal weken op de MIPTV-beurs in Cannes zeker weer ga horen.
Het is maandagochtend en ik zit op kantoor in Abcoude. Voor me mijn laptop, kop koffie, een chaos aan boeken en tijdschriften… maar geen bierviltje. Ik ben overduidelijk van een andere generatie, want in mijn zes jaar als formatontwikkelaar ben ik nog nooit getuige geweest van de illustere biervilt-deal. Ik vraag me af of vroeger echt programma-ideeën op bierviltjes werden geschreven, waarmee vervolgens handshake deals werden gesloten in Cannes, of dat dit een sterk verhaal is dat de oudere generatie televisiemakers nog steeds graag aanhaalt.
Ik heb het idee dat tegenwoordig steeds meer nodig is om te laten zien hoe een goed idee ook een goed programma kan zijn. Mijn ‘bierviltjes’ zijn digitaal. Pitchdecks, castingtapes, pilots en trailers van programma’s die alleen nog maar op papier bestaan. Oh, en af en toe een oliebol (en ja, dat bedoel ik letterlijk). Ik ben overtuigd van de programma’s die wij ontwikkelen, dus als we voor de pitch midden in de zomer een schaal oliebollen moeten vinden, dan doe ik dat graag!
De trailers voor nieuwe programma-ideeën zijn – anders dan de oliebollen – zelf gebakken. Ik maak er inmiddels een sport van om ieder jaar met mijn creatieve team één van onze trailers in de Fresh TV screening te krijgen (gehost door TheWit in Cannes). Tot nu toe met succes! Zo haalden Fitness Flirts en Virgin Island vorig jaar de selectie, en zijn deze inmiddels in andere landen geoptioneerd. Afgelopen vrijdag was de deadline voor de screening in april, en ik heb weer mijn best gedaan om twee gloednieuwe ‘bierviltjes’ aan te leveren. Hopelijk zitten we over een paar weken weer bij de selectie!
Robyn van Bosstraten
Head of Development Concept Street
De week van Robyn van Bosstraten
-
ΜaandagNot Your Average Bierviltje
-
DinsdagRoze aromat
-
WoensdagBruine envelop
-
DonderdagLuchtkastelen
-
VrijdagVan kleur