NPO.nl, ‘Pinterest van de publieken’
Het is de week after. En iedereen die weleens een online product heeft gelanceerd, weet wat er in de dagen erna komt kijken: finetunen, vragen beantwoorden, technische calls aanmaken, shit oplossen, backlog wegwerken en doorontwikkelen. Dat doen we dus deze hele week.
Want naast de publiekscampagne rond de launch van NPO Luister is er bij de publieke omroep low key nog een belangrijk product van live beta naar echt live gegaan: NPO.nl.
NPO.nl? Dat bestond toch al? Eerst even wát het is: dé integrale gids van de gehele publieke omroep. Het ‘Pinterest van de publieken’. De snelweg door het online ecosysteem. Of het VVV-kantoor in een digitale stad.
Het doel van het nieuwe NPO.nl is het bieden van overzicht aan gebruikers, ze attenderen op de vele verschillende soorten crossmediale kwaliteitscontent van de omroepen en ze zo snel mogelijk doorsturen naar de plek van bestemming, zoals de betreffende omroep, NPO Start, NPO Luister, NPO3.nl, NPO Zapp of een van de radiosites.
Product vision en droom
We waren hier al een tijdje mee bezig. Samen met een aantal hooggewaardeerde collega’s van de omroepen hebben we de product vision ontwikkeld. En daarbij via de outside in verkenning ook goed gekeken naar voorbeelden in de markt, zoals VRT Max waar op de startpagina content binnen de proposities Kijken, Luisteren en Meedoen worden geëtaleerd.
Ook hebben we onze ‘droom’ geformuleerd: zorgen dat de rijke content van alle individuele omroepen (afzonderlijk en gezamenlijk) beter ontdekt en gevonden wordt, zowel door bestaande als nieuwe doelgroepen. Want al sinds jaar en dag wordt de beste 360 content gemaakt bij de publieke omroep. Die zeer gewaardeerd wordt door het publiek en vaak in de prijzen valt. Maar er zijn ook pareltjes die niet altijd goed gevonden worden.
Tegelijkertijd geeft het publiek aan behoefte te hebben aan overzicht en verrassende recommendations. Daarom is NPO.nl nieuw leven in geblazen: overzicht bieden op thema, 360-collecties bij events én doorsturen naar de juiste plek.
Tot slot: we hebben in co-creatie met IDTV een reeks video’s gemaakt die bewust afwijken van de gangbare uitlegvideo’s. Met een hoofdrol voor Maarten van Rossem, die NPO.nl op geheel eigen wijze aanprijst. Ga naar www.npo.nl en zie…
Kris Sloot
Genrecoördinator NPO Journalistiek & Sport en Cluster Online
Foto: erikborst.com
De week van Kris Sloot
-
ΜaandagNPO.nl, ‘Pinterest van de publieken’
-
DinsdagNPO-id
-
Woensdag‘Engaged Journalism’
-
DonderdagVertrouwen in de journalistiek
-
VrijdagWaar heb je zin in?