Oeuvre
Controle, controle, controle. Niets zo erg als een naam van een (winnende) componist verkeerd gespeld op een beeldje of nog erger op een groot scherm voorbij te zien komen. En er zijn nogal veel winnende componisten in Nederland.
De afgelopen jaren is het gemiddeld aantal componisten dat aan de hits van nu meeschrijft misschien wel verviervoudigd. Ooit schreef een componist misschien samen met de zanger of een tekstdichter een liedje. Nu is bij wijze van spreken een A4-tje niet afdoende om iedereen te noteren.
Op kantoor bij Buma Cultuur is het aantal Excel sheets in deze weken niet meer te tellen. Nog drie weken en dan zal toch echt alles perfect moeten zijn. Moeten kloppen. Los van het feit dat het voor ons superbelangrijk is dat de winnaars van de oeuvreprijzen (de Gouden Harp, de Multi Media Award en de Lennaert Nijgh Prijs) vereerd, blij en gelukkig naar huis gaan. Voor minder doen we het niet.
We kunnen iemand immers maar één keer zo’n erkenning ‘geven’. En ook dit jaar zijn het mooie namen. Mensen die ooit ergens doorbraken, of het nou als schrijver van een liedje of als componist van een tv-tune of reclamejingle was. Mensen die géén one hit wonder bleken, maar vervolgens tientallen jaren succesvol waren en muziek schreven waarvan wij allemaal, van jong tot oud, zeggen: ‘Hé, dat is….’
Vandaag lopen we het programma door. Drie en een half uur lang zitten 500 mensen op het puntje van hun stoel. Of omdat ze willen weten of ze zelf een award hebben gekregen of omdat de opsomming van iemands carrière in de muziek soms verpletterend indrukwekkend kan zijn!
Frank Helmink
Directeur Buma Cultuur