Omdat niet ieder werk altijd even leuk is
Soms moet ik mezelf knijpen: is dit echt mijn werk? Kan en mag ik de hele dag muziek maken en krijg ik dan daar ook voor betaald? Ja, het voelt en klinkt voor de meeste mensen ook vaak als een droombaan. En ik zal er niet omheen draaien, dat is ook zo.
Maar het is natuurlijk niet altijd alleen maar leuk en bijzonder. Want wat een verschil om in je eentje in een eigen studio aan huis muziek te componeren versus leidinggeven aan een heel team van mensen. Te gek om mooie composities te maken, maar wat doe je als een producent toch echt een track wil die je zelf minder mooi vindt of in ieder geval niet zou kiezen? En die producent heeft zelf ook een klant en daar zit dan nog iemand boven, hoe krijg je al die meningen op één lijn?
Ik mag niet klagen, daar ben ik me van bewust, maar net als in elke professie zijn er leuke en minder leuke dagen. Nu wil ik geen enkel beestje bij zijn of haar naam noemen, maar in z’n algemeenheid ontstaat de frictie vanuit gebrekkige of onduidelijke communicatie. Wat is afgesproken en gevraagd versus wat is uiteindelijk afgeleverd.
Zodra die twee niet op één lijn zitten, valt dat bijna altijd te herleiden naar slechte of gebrekkige communicatie. Want als de vraag naar hip, modern en van nu is, bedoel je dan Armin van Buuren, Bruno Mars of Philip Glass? En als je programma of commercial vooral het verhaal wil vertellen van klein leed of wie de mooiste tekening heeft gemaakt, hoe zou dat dan moeten klinken?
Dat heb ik in de afgelopen jaren wel geleerd: doorvragen. Niet alleen hoelang je leader duurt en of er wel of niet een showtrap aanwezig is, maar vooral: welk verhaal wil je vertellen? Is het kleine leed wel zo klein of is het voor diegene in beeld juist heel groot? Gaat het verhaal wat je wilt vertellen wel over die mooiste tekening of meer over de verhalen die tussen het tekenen door worden verteld?
En als die essentie dan duidelijk is, dan kunnen we kijken en luisteren naar wat je smaak is en wat er ook echt bij het programma past. Want een zaterdagavondshow met showtrap en duizend man publiek op RTL 4 klinkt toch echt anders dan eenzelfde soort programma bij de NPO. Dat is wat ik geleerd heb in 25 jaar en ik leer nog elke dag bij. Ooit begonnen in die kelderstudio, zonder personeel en net zo gelukkig als nu.
Wie zei dat ook alweer? Elk nadeel hep z’n voordeel? Juist, die ja!
Martijn Schimmer
Componist en oprichter SMP Amsterdam
De week van Martijn Schimmer
-
ΜaandagSaamhorigheid in tijden van corona
-
DinsdagOmdat niet ieder werk altijd even leuk is
-
WoensdagThis is The Voice
-
DonderdagMensen met een mening
-
VrijdagWanneer mag er weer geborreld worden?