Ondertussen in China
In de formatwereld speelde politiek lange tijd nauwelijks een rol. Creativiteit stond voorop. Terwijl elders in de wereld het oorlog was, dronken Russische tv-producenten aan de bar van het Carlton in Cannes een biertje met de staatstelevisie van Oekraïne en had een startup uit Barcelona een afspraak met de Madrileense producentenvereniging.
Tijdens MIPTV scheen altijd de zon. Maar sinds vorig jaar is ook de formatwereld een keiharde politieke arena geworden. SAPPRFT, het ministerie van cultuur en media in China, zette in 2016 een slot op buitenlandse formats. De missie van SAPPRFT is om de ‘productie van video, tv en film te controleren teneinde de publieke opinie te reguleren.’ In 2009 beschreef het 31 categorieën van verboden televisieprogramma’s waaronder parodie. En in 2011 en 2012 werd ‘realistische’ tv en historisch drama verboden.
De nieuwste regel veroorzaakte een schokgolf in de internationale entertainmentindustrie. In de afgelopen jaren was een levendige formathandel richting China ontstaan. Korea en Japan zagen ineens hun formats in een nieuwe versie op de Chinese tv verschijnen zonder dat was afgerekend. En ook Talpa had op z’n eigen manier last van de andere wind uit het Oosten.
Op dit moment wordt in China hard gewerkt aan eigen content. Omdat het land geen creatieve traditie kent, wordt kennis ingekocht bij Westerse mediabedrijven. Er wordt gebouwd aan een omvangrijke ‘world wide’ format database die gecombineerd met big data misschien wel zelf nieuwe formats kan ontwikkelen in de toekomst.
Eigen content eerst dus. Maar het gaat nog een stapje verder. China wil wereldleider worden. En dan moet je je eigen cultuur exporteren, zo leert de Amerikaanse geschiedenis. Terwijl China stap na stap zet in culturele en economische expansie is Donald Trump druk bezig met muren bouwen en zag ik gisteren op Facebook dat Melania het Witte Huis had versierd met kerstlampjes. China Everywhere vs. America First.
Als het aan China ligt, is het een kwestie van tijd alvorens we in Nederland op onze nieuwe supersnelle top notch Huawei allemaal WeChat hebben, de Chinese ‘total integrated’ social media app. Een bedrijf dat op dit moment al meer waard is dan Facebook. En de content is dan Made in China. Het zou mooi zijn als we dan ook documentaires van Chinese makelij te zien krijgen. Bijvoorbeeld over mensenrechten. Maar dat zal vast nog wel even duren.
Bianca Rootsaert
Managing Director FRAPA
De week van Bianca Rootsaert
-
ΜaandagVogelvrij?
-
DinsdagVaarwel tv. Welkom digitaal
-
WoensdagNepnieuws
-
DonderdagOndertussen in China
-
VrijdagDavid Lyle