Online
Mijn kinderen (23 en 25 jaar) kijken geen lineaire televisie. Het enige dat mijn dochter ‘live’ kijkt, is Kees van der Spek – want daar is ze met haar hele vriendinnengroep fan van. Kees is dus ook lineair ‘cool’. Maar over het algemeen gaan ze liever op hun smart tv naar Hulu, Netflix, Videoland of Amazon. NPO Plus of NPO Start hoort niet in dat rijtje.
De enige reden om wel op de NPO af te stemmen, is als ik hen attendeer op een productie die Stepping Stone heeft gemaakt, bijvoorbeeld De Slet van 6VWO. Dan logt mijn dochter in op NPO Plus (met mijn account natuurlijk) en is ze verbaasd over het grote aanbod. En De Slet wordt gebinged, dat spreekt voor zich. En gelukkig ook gewaardeerd.
Lastig is dat soms als producent: waar komt je content het beste tot haar recht? De Slet van 6VWO begon als short form content online en was vooral op YouTube een megasucces. Toch wilden we graag de stap naar broadcast zetten, met langere afleveringen (25 minuten in plaats van 5) en een hoger budget. Het resultaat is een heerlijke serie, met goede acteurs en een sterk script. Alles om een breder publiek te bereiken.
Maar eerlijk is eerlijk: volgens de lineaire kijkcijfers was het geen mega-succes. Gelukkig werd het online wél goed bekeken. Is het publiek voor een young adult serie dan niet op NPO 3 te vinden? Weet dit publiek NPO 3 niet te vinden? De afleveringen van De Slet komen nu alsnog op YouTube: de plek waar het jonge publiek de serie ontdekte, omarmde en groot maakte. Heel benieuwd hoeveel mensen deze serie daar gaat bereiken.
Duurt Holman
Creative Director, Stepping Stone