Online seriegeweld
Bij FC Klap ben ik verantwoordelijk voor twee titels: Nickelodeon Magazine en Zappelin Doeboek. Hiervoor bepaal ik de indeling, inhoud en begeleid ik de productie eromheen. Een perfecte aflevering richting drukker – en daarmee ook winkelschap – is het streven
Maar naast deze mooie kinderbladen, schrijf ik ook af en toe een stukje voor Veronica Magazine, bemoei ik me met de YouTube–boeken en –agenda’s en de specials die kriskras door het jaar verschijnen.
De meeste tijd stop ik verder in BM. Als chef radio probeer ik het nieuws rondom de omroepen zo goed mogelijk in de gaten te houden. Een tip? Mail naar oane@fcklap.nl. Sinds kort ben ik voor het mediavakblad ook verantwoordelijk voor de In Productiepagina’s. Hierin worden bij elke uitgave de nieuwste tv-programma’s uitgelicht. Inclusief complete crew en kleine synopsis. Het lijkt me leuk – en vooral ook interessant – om hier voor de toekomst meer online series in op te nemen. Een tip? Mail naar oane@fcklap.nl.
Dat laatste puntje wil ik graag verder toelichten. Op onder andere Videoland wordt steeds meer geëxperimenteerd met series voor alleen dat platform. Zo is vanaf morgen het nieuwe seizoen Temptation Island niet op tv, maar alleen daar te zien. Gewaagd. Veel fans keken het vorige seizoen al on demand, komen daar vanaf nu meer betalenden bij? Ik betwijfel het.
Op YouTube is het aantal grote series nog schaars. Al zorgen de grote influencers – met of zonder hulp van sponsors of hun MCN – er wél voor dat er waanzinnige content online komt. Content die ook geschikt voor tv zou kunnen zijn. Een voorbeeld? De DAY1-reeks van power presentator JayJay Boske: een programma over sport & lifestyle voor mannen, met horloges van sterren, dure auto’s en fitnesssessies (hé, drie s’en!) met onder meer Rick Brandsteder. Voorzien van fris en to-the-point-commentaar.
Maar ook de HARD-serie van StukTV’er Thomas van der Vlugt scoorde goed met gemiddeld circa 200.000 views per aflevering. Of wat denk je van de nieuwe rubriek Gekkenwerk, waarin YouTuber Kalvijn elke video iets doet wat nog nooit iemand anders heeft gedaan. Episode 1: een kerstboom planten op de top van een berg in de Alpen. En dat binnen 24 uur. Andere tips: alles van Dylan Haegens en StukTV’s Jachtseizoen.
Oproep voor de online makers: stuur je verwachte series bij me in. Ze verdienen een plekje in de BM In Productie spotlights.
Oane Born
Hoofdredacteur Nickelodeon Magazine en Zappelin Doeboek
De week van Oane Born
-
ΜaandagPlan B
-
DinsdagOnline seriegeweld
-
Woensdag11 Friese Fonteinen
-
Donderdag5 sterren voor Billions