Op zoek
Veelgehoord: “Mensen onder de dertig kijken geen tv meer!” Natuurlijk, het kijkgedrag verandert. Een steeds grotere groep laat zich minder sturen door de zendermanager waar en wanneer ze content kijken.
Dus dat de toekomst van lineaire tv op z’n best een afgeslankte vorm heeft, moge duidelijk zijn. Zelfs het laatste bastion van lineaire tv wordt bevochten. De ‘live samen kijken’ momenten, de collectieve ervaring, waardoor lineair altijd een bestaansrecht zou hebben, worden langzaam opgenomen in de bibliotheken van de verschillende online platforms. Omdat de streamers ook begrijpen dat er een (zoals ik gister al beschreef) enorme urgentie uitgaat van een live sportwedstrijd, een concert van The Streamers of de finale van Expeditie Robinson.
Maar toch blijven er nieuwe lineaire kijkers van onderaf bij komen. Omdat er behoefte bestaat om niet zelf na te hoeven denken over waar ik vanavond naar kijk. TV bewijst al decennia dat het soms heerlijk is als een netmanager díe keuzes voor je maakt. Lean-back in zijn puurste vorm.
De beperkte zendtijd noodzaakt de netmanager tot scherpe keuzes om de content binnen het zenderprofiel te laten passen. Dat in tegenstelling tot de in theorie oneindige hoeveelheid content die een streamer aan kan bieden, waardoor het content-aanbod op die platforms steeds minder onderscheidend is van elkaar. Het maakt voor de kijker dus steeds minder uit welk platform je opent. Netflix, Prime, HBO Max, ze hebben grootse dramaseries, Hollywood-films, onthullende docu’s en steeds meer lokaal entertainment.
Dus kiezen we vanavond voor Videoland of Netflix. Het maakt in huize Smals echt geen verschil meer. Het is zoeken geblazen in de gevoelsmatig oneindige catalogus en hopen dat het algoritme ons iets voorschotelt waar we zin in hebben op dat moment.
We weten echter wel precies wat we kunnen verwachten als we RTL4, BNNVARA of Veronica aanzetten. Dus vanuit deze online video adept een SO (dat is een duimpje omhoog) naar alle zender- /netmanagers en commissioning editors van onze lineaire kanalen. Lang leve de beperkte zendtijd!
En dan is het nu is het tijd voor schaamteloze promotie op deze plek! Want zo iemand zoeken we bij DPG Media. Iemand met een contentvisie. Die instinctief begrijpt dat online video iets anders vraagt dan lineair. Maar dat het publiek wel een duidelijk afgebakende catalogus wil. Iemand die die content samen met onze makers tot in het laatste detail gaat neerzetten. Waardoor ons publiek op termijn begrijpt wat er op het nieuwe video platform te vinden is, waarom je er überhaupt naar toe zou komen. Welke content er wel bij hoort en wat niet. En waar beter die zoektocht naar een commissioning editor video originals te starten dan hier, op het clubplatform van de Nederlandse video-community?
Boudewijn Smals
Director Video DPG Media