Opvallend opvallend
Opvallen moeten we. Een ander geluid, een harder geluid. We zoeken en we zoeken. Naar grenzen. Om tegenaan te schurken, om overheen te gaan. Als we gewoon zouden zeggen wat we willen vertellen of aan je willen vragen, dan vallen we niet op.
Eind vorige week verscheen een krantenadvertentie in een paar van mijn digitale lees- en kijkomgevingen. Dat gebeurt nooit. Ik snapte de aandacht onmiddellijk, de kop van de advertentie greep mij ook: ‘Bij gelijke geschiktheid gaat de voorkeur uit naar iemand zonder ervaring.’ Geschreven in een mooie letter en smaakvol onderstreept.
Het is een zoekvraag en een statement ineen. Een zin die ik begrijp, en gelijk waardeer. Zonder te weten wie de afzender is en naar wie er wordt gezocht. Ik wil het wél weten. Het wordt nog beter. Want er is doorgeschreven. Er wordt een schooldirecteur gezocht. En een verhaal ontvouwt zich.
Na zeven zinnen is het kaf van het koren gescheiden. Wie dan is overgebleven, die is geraakt. En dat is zin acht. ‘Target gehaald’. Dan wordt het leuk, want de boodschap is veel meer dan vorm.
De scholengemeenschap is op zoek naar een directeur die niet uit de schoolbanken komt. Omdat ze zien dat de ‘schooldirecteur van vandaag niet meer de hoofdmeester is van vroeger’. Ze spreken over hun beroepsgroep die best wel wat meer mag worden vermengd met de ‘werkelijke maatschappij’. Wat een verademing. Er hebben bij Innoord een paar mensen voor de spiegel gestaan, en het heeft ze verdorie goed gedaan. Kwetsbaar, eerlijk en kristalhelder over hun bedoelingen.
Ik weet heel goed dat de vorm en woorden zeer bewust zijn bedacht en gekozen. Om op te vallen. Met een ander geluid. Op zoek naar de grenzen. Om dit keer wel gewoon te zeggen wat we willen vertellen, wat we aan je willen vragen. En dat valt op.
Gelukkig maar.
Dennis van Vugt
Partner & Creative Director Born05
De week van Dennis van Vugt
-
ΜaandagNiemand is gemiddeld
-
DinsdagOpvallend opvallend
-
WoensdagOntzettend lief
-
DonderdagRuimte voor het toetje
-
VrijdagLaat ons zien!