Over data en inzicht
Ik schreef gisteren over terugkijken tijdens het eind van het jaar. En dat ik moest denken aan het moment dat ik mijn baan als Creative Director bij RTL opzegde om 5PM te starten.
Vandaag ben ik gewoon weer bezig met de toekomst. Nieuwe plannen, nieuwe klanten, nieuwe medewerkers. Groot dromen en kijken hoe we enigszins bij die dromen in de buurt kunnen komen. Maar eerst voor jullie lezers, wat doet 5PM nou eigenlijk precies?
Hierbij mijn pitch in dertig seconden! Wij zijn het eerste en enige bureau in Nederland dat zich volledig focust op YouTube. Wij houden ons niet bezig met de productie van videocontent, maar met het ontwikkelen en uitrollen van een effectieve YouTube-content en -distributiestrategie. Wij gebruiken onder meer een methodiek die niet gebaseerd is op onderbuikgevoel, maar op data en insights. Zo kunnen we gericht advies geven over welke video’s wel of niet scoren en waarom.
En dat is noodzakelijk in een tijd waarbij meer dan 600 uur aan content per minuut op een platform als YouTube wordt gepubliceerd. Wij zijn dan ook YouTube data/algoritme-experts met een passie voor goede content en organisch bereik. Oftewel: wij hebben al een aantal jaren ervaring met YouTube en het bouwen van merken op YouTube.
Met die opgedane kennis kunnen we nu veel bedrijven helpen met succes op YouTube. Zo kwam Gamma enkele maanden geleden met de vraag of wij het thema isoleren konden claimen op YouTube. Want veel mensen zoeken tegenwoordig ‘hulp’ op YouTube. Hoe moet ik een schuin dak isoleren? Hoe moet ik een tochtstrip aanbrengen?
Daarnaast verwijst 40% van de zoekopdrachten op Google ook naar een YouTube-video. Video wordt dus steeds belangrijker. Door middel van een data-analyse op YouTube en Google hebben we de meest gestelde vragen rondom isoleren kunnen identificeren. En op basis van relevantie en concurrentie een advies kunnen uitbrengen welke how-to video’s Gamma moest maken.
Daarnaast hebben we op basis van onze uitgebreide kennis van het YouTube-algoritme ook de voorwaarden voor de how-to content en het YouTube-kanaal kunnen bepalen. Waardoor Gamma bij de meest gestelde isolatievragen in de top drie rankt op YouTube. Wij kunnen met deze methode veel meer zekerheid bieden of bepaalde content succesvol zal zijn.
Al jaren wordt gesproken over data driven content creatie (DDCC), maar nu hebben we een methode ontwikkeld die dit echt waar kan maken. Uiteraard in combinatie met de juiste content. Is dit de toekomst? Wie zal het zeggen, maar data en insights als belangrijke input voor creatie is here to stay!
Tom Schoufs
Co-founder 5PM
De week van Tom Schoufs
-
ΜaandagTeam 5PM
-
DinsdagOver data en inzicht
-
Woensdag‘Ik wil spelen’
-
DonderdagMooi cadeau
-
VrijdagHeimwee-express