Pitch, please
Bij ons op kantoor hangen de verschillende titels gebroederlijk naast elkaar: FOLLOW DE SOA AAP WAT JE VINDT MAG JE HOUDEN KOMT GOED DEEP SHIT.
Hier moeten uiteraard nog een paar komma’s tussen, maar dat we veelzijdig zijn, kan niemand ontkennen. Het lijkt bijna alsof we zomaar wat aan het doen zijn. Wat natuurlijk absoluut niet het geval is. Al is het ook weer niet zo dat we met een spinnende kat op schoot en maniakaal bulderlachend ‘world domination’-plannen aan het beramen zijn. We mogen namelijk geen kat op kantoor.
Maar alle bovengenoemde en andere titels zijn ooit ergens begonnen. Iemand heeft een idee en pitcht dat bij ons. Of we komen zelf met een idee, dan slaan we de eerste stap over. Vervolgens kijken we of het ons ligt en of wij het uiteindelijk ook weer met succes kunnen pitchen bij een (in willekeurige volgorde) streamer of omroep. Het ene concept is soms commerciëler dan het andere, maar je wilt linksom of rechtsom wel iets maken dat gezien wordt. We produceren tenslotte niet voor de kat zijn ellebogen.
Nadat we samen met de bedenker aan het idee hebben gesleuteld, pitchen wij het plan uiteindelijk bij het beoogde platform. Zij nemen het in beraad en dan komt het uiteindelijke wachten, duimendraaien en eventueel kaarsjes aansteken en/of onsympathieke dieren offeren (geen katten!) in een kapel naar keuze.
Na het wachten zijn er twee opties over. Ten eerste; een afwijzing. Een fractie van een seconde overweeg je de personen in kwestie op te zoeken met een nijptang, het volledige oeuvre van de The Black Eyed Peas en een emmer met gebluste kalk, maar meestal is het kort even de wonden likken en met goede moed weer verder. Ten tweede; we mogen het verder ontwikkelen. Maar meer daarover morgen.
Maarten Koopman
Development Producer bij Fiction Valley