Pop the bubble
4 juli 2011, dé dag dat tv-kijkend Nederland voor het eerst kennismaakte met de nieuwe zender TLC. Ooit in Amerika ontstaan als The Learning Channel en inmiddels geëvolueerd tot ‘dé non-fictie en lifestyle entertainment tv-zender die mooie, ontroerende en altijd oprechte verhalen over bijzondere en kleurrijke mensen vertelt’. Het was meteen ook mijn eerste werkdag bij Discovery.
Inmiddels werk ik voor ons volledige portfolio, maar vandaag krijgt de zender waarmee het voor mij allemaal begon mijn onverdeelde aandacht. Het is tijd voor de TLC Workshop: een dag lang evalueren, vooruitkijken en brainstormen met het hele team. Een moment om een stap terug te doen en met wat meer afstand te kijken naar hoe we ervoor staan. En belangrijker, wat er beter kan. Hoe laten we onze huidige kijkers vaker en langer kijken en halen we niet-kijkers (terug) naar TLC? Het begrijpen van de diversiteit in onze (potentiële) kijkersgroep is hier essentieel.
Dan is een ‘helikopterview’ soms echt nodig, want werkend in de media en gevestigd in Amsterdam, ontkom je er bijna niet aan om in de valkuil van minstens één bubbel te stappen. Nee, ik bedoel geen Truman Show-achtige bubbel en ook niet die van zeep, maar meer in de richting van deze definitie: ‘een kring van mensen waarin iemand doorgaans verkeert, met de bijgedachte dat andersdenkenden niet of nauwelijks tot zo’n kring kunnen doordringen’. Zo erg is het niet met ons gesteld, maar ons bewust zijn van het feit dat wij als Randstad-professionals wellicht niet de norm zijn, kan nooit kwaad.
Je voelt hem al aankomen, ik doel op de ‘Randstad-bubbel’. Want ja, er is echt leven buiten ‘de Amsterdamse ring’. En dan de ‘mediabubbel’ waar Motivaction onlangs samen met MWG, Adformatie en Mediabrands over publiceerde. Dit onderzoek onder mediaprofessionals legt de ‘systematische vertekening’ onder deze vakgroep bloot, waarbij het eigen afwijkende mediagedrag op de Nederlandse consument wordt geprojecteerd.
Terug naar de workshop. Het is dus tijd om een figuurlijke afslag naar buiten ‘de ring’ te nemen en onze blik te verruimen. Er zijn momenten waar we de onderzoeksmethode ‘consumer safari’ heel letterlijk nemen en erop uit trekken om de doelgroep ‘in het wild’ te spotten, zoals laatst bij de TLC stand op de Huishoudbeurs. Maar vandaag doen we dat vanuit onze veilige ‘habitat’ op kantoor. Time to pop the bubble!
Esther Wissink
Senior Manager Research Warner Bros. Discovery