Primeur voor meer inzicht
Gisteren vertelde ik over de Request for Proposal (RfP) die we uit hebben gestuurd voor een nieuw onderzoek voor Total Media Audience Measurement. Een onderzoek waarin we alles willen meten wat in de huidige onderzoeken naar kijken, luisteren, lezen en online wordt gemeten, en meer. Iets wat nog niet eerder ergens geprobeerd is.
Het nieuwe bereiksonderzoek moet een aantal verbeteringen brengen ten opzichte van de huidige onderzoeken. Zo willen we structureel meer inzicht in het crossmediale gebruik van media en reclame en willen we door samenwerking meer efficiency creëren. Natuurlijk moet het onderzoek future proof zijn en ruimte bieden aan nieuwe vormen van mediaplanning, -inkoop en -trading.
De belangrijkste manieren om dit te realiseren, zijn door onderzoeksmethoden en panels meer te gaan delen. Zo maken we voor de tv-meting gebruik van audiomatching, iets waar je natuurlijk ook radiozenders mee kunt herkennen. Als je van de mensen in deze meting ook nog hun internetgedrag kunt meten, heb je bovendien zicht op alle digitale vormen van hun mediagedrag en kun je de overlap en het unieke bereik van content en commercials bepalen.
Klinkt simpel toch? Er zijn natuurlijk ook een hoop haken en ogen. Daar zullen we goed op letten, maar we zijn optimistisch over de uitkomst. Onderzoeksbureaus werken momenteel hard aan hun voorstellen. We hopen later dit jaar meer te kunnen melden.
Wil je meer weten? Hier vind je een mooie samenvatting van de RfP door Peter Wiegman.
Sjoerd Pennekamp
Directeur Stichting KijkOnderzoek
De week van Sjoerd Pennekamp
-
ΜaandagMaandag kijkcijferdag
-
DinsdagDe toekomst is hybride
-
WoensdagTotal Media Audience Measurement
-
DonderdagPrimeur voor meer inzicht
-
VrijdagDe standaard