Radio en televisie zijn dood
De eeuwigdurende discussie, die ik ook deze week weer gevoerd heb. Meningen zijn sowieso verdeeld en misschien is die van mij er ook wel één te veel, maar zowel radio als televisie leeft. Het gevecht om aandacht, dat wordt echter wel steeds harder.
Disruptie in media is een gegeven en gaat snel, het komt erop aan te anticiperen op verandering. Als voormalig digital director van Radiocorp (SLAM! / 100%NL) brachten we visual radio van de avondshow van Tom van der Weerd & Bram Krikke van de eigen website naar YouTube (live). Inmiddels is de huidige avondshow ook te zien op Twitch. If you can’t beat them, join them.
Maar daar verdien ik toch geen geld? Klopt. De afdracht van YouTube aan content creators kan beperkt zijn. Daar zijn wel wat trucjes voor (onder andere MCN), maar je hebt ook geen kosten voor encoding en streaming. Daarnaast is het een platform waar je aanwezig bent en waar de huidige generatie ook media consumeert.
Vanuit mijn visie is het dus marketing in een doelgroep die toch al lastig te bereiken is. Als je vervolgens een vliegwiel genereert door gebruik te maken van goede YouTube-content, social media en ‘klassieke’ mediakanalen is het goed voor het algeheel bereik.
Dit bereik moeten mediabedrijven wel goed benutten. Hoe monetize je jouw luisteraar, kijker of fan? Het starten van lijnextenties (of side-business) is echt niet meer zo ingewikkeld als vroeger. Focus is goed, maar vasthouden aan een enkel businessmodel zou bedrijven wel eens veel geld kunnen kosten.
Sander de Vries
Head of Media Services Triple
De week van Sander de Vries
-
ΜaandagConsument
-
DinsdagHet grote scherm
-
WoensdagRadio en televisie zijn dood
-
DonderdagLiefde voor live
-
VrijdagLeiderschap