Radio Rocks!
Vier jaar geleden liep ik bij een mediaprofessor binnen en gooide hem de boude stelling voor de voeten dat radio een springlevend medium is en ik daarop wilde promoveren.
Radio, het is het behang van mijn leven, mijn grootste afwijking noem ik het. Ik mocht ooit zelf eens radio maken (voor de ingevoerden, bij Roulette FM in De Bilt, vrijdagavond/nacht, na de legendarische Carte Blanche van Werner Schlosser, in de Freakshow), maar ben vooral fervent luisteraar met een voorkeur voor pop- en alternatieve muziek.
Dankzij die boude stelling ben ik door professor Huub Wijfjes voorgesteld en aangenomen als extern promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen en heb ik steun van een batterij medepromovendi en twee promotoren, doorgewinterde mediawetenschappers, bij mijn promotieonderzoek naar de wendbaarheid van publieke popmuziekzenders in West Europa.
Er zijn meer radiowetenschappers dan u denkt; het is niet te geloven hoeveel niches daarbinnen bestaan, merkte ik op de honderd jaar radio conferentie in 2019 in Hilversum, in het gezelschap van zo’n zestig medeonderzoekers, met elk hun eigen expertise en onderzoekhoekje. Wat mij onderscheidt, is dat ik meer met management- en marketingwetenschappen werk, omdat ik me richt op de strategie van radiozenders en hun flexibiliteit in een turbulent veranderende (economische) omgeving.
Ik studeerde op multidisciplinaire wijze geschiedenis aan de Erasmus Universiteit en werk ook zo in het HBO, als docent in het hele domein media, communicatie en ICT. Die moeten met elkaar leren samenwerken; media bestaat, zowel in technologie als in inhoud, bij de gratie van over grenzen en disciplines heen kijken. En media ontwikkelt zich ook alleen in samenspraak met haar inhoud en omgeving; zij is onlosmakelijk verbonden aan en veroordeeld tot haar context van zender, luisteraar, platform en content.
Het grenzeloze is wat mij blijft fascineren en verwonderen aan radio. Het eerste medium dat haar originele technologische platform ontstegen is. De wetenschap noemt die flexibiliteit ook wel ambidexteriteit; zowel goed doen en blijven doen wat de kern is van je business, maar tegelijk open blijven staan voor innovatie en verandering.
Die tegelijk combineren is een grote uitdaging, weet elke ondernemer; innovatie en creatie vragen om ruimte en tijd, en een fijne deadline om wat druk uit te oefenen. Het is een recept voor overleving en ontwikkeling, voor vele organisaties, ook buiten de media en creatieve industrie, maar ook voor vele mensen die zichzelf en hun omgeving willen blijven ontwikkelen.
En dat alleen al maakt radio een springlevend voorbeeld. Morgen in deze column meer over jezelf blijven ontwikkelen; want dat is ook een heikel punt in het hoger onderwijs!
Lisette ‘Radio Rocks’ Derksen
Docent Onderzoek, School of Creative Technologies & ICT @NHL Stenden Hogeschool, Leeuwarden
Buitenpromovendus @mediaonderzoeksschool ICOG, @Rijksuniversiteit Groningen