Marc Visch
2018 - week 46

Reclame

Eigenlijk vind ik het not done om een column als advertentieruimte te misbruiken, maar voor deze rubriek heb ik mijn geweten een weekje vrijaf gegeven.

Dat ik in een column schaamteloos reclame maak, past bovendien bij een sector die door een tekort aan overheidsmiddelen enorm aangewezen is op advertentie-inkomsten; die overigens, net als bij Ster, erg onder druk staan. En derhalve krijgen we een dubbele klap te verwerken. Hoe dan ook, tijd voor de commercials, lang leve de lokale omroep!

Het eerste reclameblok is gereserveerd voor de bevolking van onze sector. Ambitieuze bestuurders, talentvolle makers en bevlogen vrijwilligers. Jonge honden en ouwe rotten, voor de camera en achter de schermen. Meer dan 20.000 in totaal, verspreid over 250 omroepen in 80 streken.

Al deze mensen vertellen onze verhalen en ze hebben allemaal hun eigen verhaal. Neem nou Evert van OOG. Zijn roots liggen in Den Haag, maar zijn hart klopt voor Groningen. Als je hem hoort praten, begrijp je meteen waarom OOG zo’n sociale, menselijke en geliefde omroep is.

Luister ook eens naar Flip, directeur van Eén Twente en bestuurslid van de OLON. Hij vecht niet alleen voor de toekomst van zijn omroep, maar ook voor de belangen van onze sector. En zo hebben we nog meer fanatieke ambassadeurs: Michiel uit Eindhoven, Evert uit Venlo, Femke en Celeste van Open Rotterdam, Ron van ZO!34, Peter en Peter, Raymond, Aart, Eric, Maarten, Sven, Harm, Francois…

Het rijtje is natuurlijk veel te kort en bij lange na niet compleet, maar deze namen staan symbool voor de drive en het karakter van duizenden medewerkers uit alle hoeken van het land. Zij zorgen ervoor dat lokale omroepen en streekomroepen ertoe doen en wij (bij stichting NLPO) moeten ervoor zorgen dat ze dat kunnen blijven doen. Hoe? Nou, bijvoorbeeld door streekvorming en professionalisering. Maar daar kom ik deze week nog uitgebreid op terug.

Marc Visch
Directeur Stichting NLPO

De week van Marc Visch

2018 - week 46