Reclame versus televisie
Ik werk al twintig jaar zowel in de reclamewereld als voor de televisie. Eigenlijk best een unieke positie.
De reclamewereld is veel leuker dan veel mensen denken. Die menen dat het een snelle en oppervlakkige wereld is, maar niets is minder waar. Ik reken ondertussen veel reclamemensen tot mijn vrienden, en het zijn stuk voor stuk hele slimme, gedreven mensen met veel talent en diepgang.
Het leuke van reclame-creatieven is ze altijd op zoek gaan naar unieke en originele ideeën. En bovendien in de uitwerking ervan doorgaan tot het echt helemaal klopt en goed is. Natuurlijk is er vaak meer geld voor dan bij een programma. Maar het begint ook echt in het hoofd van de creatief die per se iets wil bedenken dat nieuw is. Anders heeft hij gefaald.
Bij televisie gaan we vaak op zoek naar een idee dat zoveel mogelijk lijkt op iets dat er al is. Bij televisie houden we erg van houvast. Er zijn natuurlijk veel televisiewetten. Het moet allemaal wel een beetje herkenbaar blijven, anders zouden mensen wel eens kunnen afhaken.
Ik zou het heerlijk vinden als we met zijn allen ruimte maken voor vernieuwing. In ideeën, structuren en talenten voor de camera. Ik denk dat heel Nederland daarnaar hunkert. Misschien wordt het tijd om eens wat tv-wetten af te breken. Zoals Mark Zuckerberg zei toen hij Facebook startte: “Work hard en break things.”
Hij zag in dat het breken van conventies nodig is om tot werkelijke vernieuwing te komen. Ik denk dat het nu de enige manier is om hem te weerstaan met onze Nederlandse producties. En voor die uitdaging staan we met zijn allen.
Mattias Schut
Oprichter/creative director CCCP
De week van Mattias Schut
-
ΜaandagNieuw elan
-
DinsdagReclame versus televisie
-
WoensdagUltieme storytelling
-
DonderdagPresentatietalent