Sander Heithuis
Communicatieadviseur CSR – RTL Nederland
2024 - week 11

Representatie doet ertoe

De week van Sander Heithuis. Voor mij begint die elke maandag opnieuw, voor BM eenmalig en wel vandaag. En dat is leuk, want ik mag jullie vertellen over mijn werk bij RTL Nederland, waar ik sinds september afgelopen jaar werk aan onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Daarbinnen zetten we ons onder andere in op het thema representatie.

Want representatie in de media doet ertoe. Jezelf terugzien in een film, serie of op sociale media kan leiden tot herkenning en een boost geven aan je zelfvertrouwen. Ik kan me goed herinneren wanneer ik mezelf voor het eerst écht terugzag in een film. Ik keek de film Jongens, met Sieger in de hoofdrol. Sieger doet veel aan sport. Net als ik. Sieger is een witte jongen met zwart haar en blauwe ogen. Net als ik. En Sieger komt er in z’n pubertijd achter dat ie op jongens valt. Net als ik.

Bij het kijken van de film in de bioscoop werd de herkenning zo groot dat ik onrustig heen en weer begon te schuiven in m’n rode stoel en de ogen van de mensen in de zaal in m’n rug voelde prikken. De mensen keken namelijk niet alleen naar Sieger, indirect keken ze ook naar mij. Dat zorgde in eerste instantie voor ongemak, maar die avond toen ik thuis was, wist ik: ik ben niet alleen. 
 
Waarom vertel ik dit? Omdat ik deze maandagochtend bezig ben met het opruimen van pilaren waar levensgroot drie van onze vrouwelijke rolmodellen op te zien zijn. Kim Koppenol (director communications), Ellen van den Berghe (CMO) en Ilse Openneer (hoofdredacteur RTL Nieuws) hebben een week lang rondgereisd door ons kantoor. We hebben ons aangesloten bij de campagne van stichting Equals, in het kader van Internationale Vrouwendag. Naast de pilaren bij ons op kantoor waren Kim, Ellen en Ilse ook te zien in onze hoofdstad, op pilaren langs de straat die nog veel groter zijn dan die bij ons in Hilversum. Zichtbaarheid is belangrijk, beseffen we, dus voor zichtbaarheid is gezorgd. 
 
Om met de woorden van Ilse te spreken: “Als maar één meisje of jonge vrouw door deze actie een carrière in de journalistiek ambieert of doorzet, is het voor mij geslaagd.” Ik ga het haar waarschijnlijk niet kunnen bewijzen, maar heb haar met Sieger in m’n achterhoofd toch die belofte gedaan. Juist daarom roep ik mezelf deze ochtend tot de orde bij het opruimen van de pilaren. 
Het onderwerp representatie verdient een jaar lang aandacht. De campagne is dan wel voorbij en de pilaren worden tijdelijk opgeborgen, maar er is werk te verzetten en daarvoor hoeft het niet Internationale Vrouwendag te zijn. De reacties op de campagne geven in ieder geval hoop: collega’s zijn aangezet, nu voorwaarts! 
 
Sander Heithuis 
Communicatieadviseur CSR – RTL Nederland 

De week van Sander Heithuis

Communicatieadviseur CSR – RTL Nederland
2024 - week 11