Stephen Kearney
Creative Director bij Captains
2025 - week 16

Rollen omgedraaid

Even terug naar het begin. Ik ben Stephen, 31, creatief directeur bij Captains. Ooit begonnen als editor. Ik zat 10 jaar lang in donkere montageruimtes eindeloos te schuiven met beats en blikken. Niemand die zich druk maakte over doelgroepen of prime time slots. Het ging om de scène, niet om de spreadsheet.

Nu ontwikkel ik nieuwe ideeën, verbind makers aan projecten en pitch bij zenders en streamers. En ineens gaat het wél over spreadsheets. Over kanaalstrategieën, proposities, en of er ‘ruimte in het genre’ is.
In het begin voelde dat als een koude douche. Maar tegelijkertijd is het ook een eer dat de rollen nu zijn omgedraaid. Dat ík makers mag vragen iets tofs te maken, in plaats van dat zij mij vroegen een project te monteren. 

Bij Captains zoeken we precies dat grensgebied op: waar het schuurt tussen inhoud en industrie. Want dáár gebeurt het. Vandaag zitten we in een brainstorm met een grote tv-producent. Zij weten alles van formats, wij van human interest. Misschien klikt het. Misschien ook totaal niet. Maar het is een leuke botsing. 

Vinden we gemeenschappelijke grond? Spreken we dezelfde taal? En interessant genoeg: we pitchen vaak bij dezelfde zenders, maar bij andere mensen. Andere burelen, andere belangen. Hoe werkt dat eigenlijk? Je kunt elkaar zien als concurrent, maar je kunt ook gewoon denken: laten we kijken of we samen iets vets kunnen maken.
In het ergste geval heb je koffie gedronken. In het beste geval heb je iets in gang gezet dat je in je eentje nooit had verzonnen. Volgende week weer gewoon terug in de montagekamer van m’n hoofd.

Stephen Kearney
Creative Director bij Captains 

De week van Stephen Kearney

Creative Director bij Captains
2025 - week 16