Rookgordijnen? Ja!
Gisteren besloot ik de dag met onze nieuwe trampolineshow Big Bounce Battle, die in Duitsland in première gaat, vandaag gaan we verder met de ontwikkeling van een ambitieus talentenformat dat hopelijk wél in Nederland voor het eerst te zien zal zijn.
Daarnaast ontwikkelen we samen met een ander mediabedrijf een grote nieuwe gameshow en bereiden we een programma voor over de verbindende werking van muziek en onze persoonlijke herinneringen. Rookgordijnen? Ja! Maar ik kan wel onthullen dat de positieve energie en actie hier volop voelbaar is; we hebben bij Endemol Shine op dit moment extreem goede zin. We veren op na een periode van aanpassing en introspectie en zijn in een fase beland, waarin we daar geen tijd meer voor hebben. We doen meer en we denken minder.
Eén van de favoriete vragen die Boudewijn (Beusmans, co-CEO) graag op ons afvuurt, is: “Hoe definieer jij succes?” Meestal komt die vraag op een moment dat je er zichtbaar totaal doorheen zit. Het moment dat je het vertrouwen in meeslepende, massaal bekeken televisie compleet aan het verliezen bent. Het moment dat jouw creatieve home run verder weg lijkt dan NPO 1 van een 20-jarige. Het moment dat je al een naam voor je Bed & Breakfast aan het bedenken bent. Ja, zelfs het moment waarop een overstap door je gedachten gaat. Dán komt Boudewijn met die vraag.
Wat je dan antwoordt: “Nou gewoon, dat alles één groot succes is, dat iedereen meteen positief is over het idee, dat we het waanzinnig goed produceren, dat er dan belachelijk veel mensen naar kijken, dat zelfs Twitter niet in spontaan haten uitbarst, dat we prijzen winnen, dat het format aan meer dan 35 landen wordt verkocht.”
Beurshandel
Wie de doelen continu voor zich uit blijft schuiven, bereikt heel weinig. Alles kost op zo’n moment veel meer energie dan het oplevert, je inspiratie verdwijnt. Stel haalbare doelen, herken ook succes in een geslaagde presentatie, de goede samenwerking met je team die dag, of een inspirerend gesprek met een collega. Zo heeft hij me al verschillende keren, zonder het te weten, van die Bed & Breakfast afgepraat.
De relatie tussen creatie, productie en ‘het grote succes’ blijf ik fascinerend vinden. Ik vergelijk het wel eens met beurshandel; er is een zekere mate van logica, ratio en voorspelbaarheid op van toepassing. Als om 8 uur ’s avonds de zon schijnt en een walm van barbecue boven ons laagland hangt, dan scoor je slechter dan wanneer regen en wind tegen de voordeur beuken.
En voetbal, Boer Zoekt Vrouw, Heel Holland Bakt, The Voice, All You Need Is Love of een ramp tegenover je op een andere zender, maken je slechte cijfers ook voorspelbaar. Maar een groot deel van succes en falen blijft toch ongrijpbaar. Het is gokken. De keuze van de kijkers (op welk scherm dan ook) is als een tienkoppige draak. Het is de puzzel die je nooit oplost. Maar geen enkele andere uitdaging is even leuk als deze.
En hoewel kijkgedrag ongrijpbaar is, nu meer dan ooit, zijn er bepaalde triggers die meestal wel werken. En sex sells, dat is natuurlijk een ontzettend (oude) open deur. Mijn laffe poging om jou als lezer door deze stukjes heen te verleiden met een verhaal over seks op mijn bureau, is natuurlijk net zo flauw als de acht miljoen keer aangeklikte YouTube video met de titel ‘OMG!!! My girlfriend showed her BOOBS on the subway!!! OMG!!’. Sorry daarvoor. Hoewel, de week is nog niet voorbij…
Margot van Schayk
Hoofd Programma Ontwikkeling Endemol Shine