RSVP
Wie in mijn mailbox kan kijken, krijgt wellicht de indruk dat ik een rijk sociaal leven leid, want de hoeveelheid uitnodigingen is imposant.
Afgelopen dagen varieerde het van een feestelijke sneak preview van een nieuw warenhuis en een Passoã sunset event in Amsterdam, tot de onthulling van een horloge in Zürich, de lancering van een reeks lifestyleproducten in Milaan en een shortbreak op Malta. Maar maakt u zich geen illusies hoor, die uitnodigingen ontvang ik niet omdat men mij nou zo gezellig vindt, maar omdat redactionele aandacht waardevoller wordt gevonden dan commercieel gewekte belangstelling.
In de hoop op een lovend stuk sloven bedrijven zich soms zelfs zo uitbundig uit, dat we er bij Quote een olijke rubriek voor bedachten: In de Watten. Zo zullen we binnenkort beschrijven hoe vorige week geprobeerd werd collega Tim enthousiast te krijgen voor een snelle boot, door hem in Gotland vol te gieten met drank, iets dat in Zweden best aardig in de papieren loopt.
En zelf noteerde ik eens hoe ik me liet fêteren door Bentley, die me warm dacht te draaien door op IJsland een helikopter ter beschikking te stellen (“ja, parkeert u hem maar even naast die gave geiser”), hoe Johnnie Walker me in een bereidwillige bui probeerde te krijgen door een privéjet te charteren en me in Schotland een partijtje golf te laten spelen en dacht ClubMed me gunstig te stemmen door op de Malediven een hutje op palen voor me te reserveren.
Het resort bleek die week exclusief gereserveerd voor journalisten, die uit de hele wereld waren ingevlogen om in informele sfeer kennis te maken met de ceo. Die had daar overigens een heel eigen idee bij. Op een van de drankovergoten avonden heupwiegde hij van de ene jonge journaliste naar de andere. Wie niet op voorhand terugdeinsde, werd indringend betast.
Hoe ongewenst dat was, bleek toen een van hen nadien in huilen uitbarstte. Het begeleidende pr-team zag het gebeuren, maar leek zich geen enkele zorgen te maken. Wie van de journalisten zou nou een uitnodiging voor een volgende trip in de waagschaal leggen door melding te maken van een incidentje als dit? U raadt het: bij ClubMed ben ik sindsdien nooit meer geweest.
Geen probleem, want het op onze redactietafel geprinte motto luidt niet voor niets: je schrijft of je hebt vrienden.
Paul van Riessen
Hoofdredacteur Quote
Foto: Frank Ruiter