Salto en zo
De afgelopen maanden kwamen meerdere berichten in het nieuws dat ook in andere Europese landen samenwerkingsverbanden ontstaan tussen omroepen om een vuist te vormen tegen de opkomst van de mega platformen uit het buitenland. Hoewel samenwerken met je (voormalige) concurrenten wellicht ondenkbaar is, zal dit in het toekomstige digitale tv-ecosyteem noodzakelijk zijn om te overleven.
Die samenwerking is soms alleen (nog) tussen commerciële partijen zoals bijvoorbeeld in Duitsland met Joyn (Pro Sieben en Discovery Networks) en soms tussen publieke en commerciële omroepen zoals bijvoorbeeld in Spanje met LOVEStv, in Frankrijk met Salto en in Groot-Brittannië met Britbox.
Onlangs was ik op bezoek bij Salto in Parijs, een samenwerking tussen de publieke omroep France Télévisions en de commerciële omroepen TF1 en M6 (dochter van RTL Group). Zij zijn in voorbereiding op hun lancering en hun ambitie is om alle content exclusief in één nationaal platform te bundelen. Zowel lineair, gemist als on-demand, zowel gratis als betaald aangeboden. Interessant vond ik dat Salto ook zelf exclusieve content gaat produceren, exclusief voor de nieuwe dienst.
Tevens hebben partijen afgesproken dat Salto de optie krijgt om voor een periode van 6 maanden de exclusieve preview licentie te kopen van programma’s van France Télévisions, TF1 en M6. Als je dat vertaalt naar Nederland zou dat betekenen dat als bijvoorbeeld AVROTROS een dramaserie wil gaan produceren dat NLZIET dan meefinanciert in ruil voor een 6 maanden preview licentie voordat het op NPO lineair wordt uitgezonden en daarna terug te kijken is op NPO Start.
De Fransen begrijpen dus heel goed dat exclusieve content voor consumenten één van de belangrijkste drivers is bij de keuze van een videodienst. Het grote voorbeeld hiervan is natuurlijk het succes van de Netflix Originals. Je kunt de Fransen in elk geval niet verwijten dat ze er vol voor willen gaan in de strijd tegen de opkomende internationale concurrentie.
Niels Baas
Managing Director NLZIET