Samenwerken
Afgelopen vrijdag heeft Minister Slob de kabinetsplannen voor de toekomst van het publieke bestel bekend gemaakt. Naast het deels reclamevrij maken en de omvorming van NPO 3 tot NPO regio staat ook in de brief dat publiek-private samenwerkingen door het kabinet gestimuleerd gaan worden.
Minister Slob heeft al eerder gemeld dat hij de publieke- en commerciële omroepen meer wil laten samenwerken en daarvoor ook meer ruimte wil maken. Dit is in lijn met het eerdere sectoradvies audiovisueel van de Raad voor Cultuur beschreven in het rapport ‘Zicht op zo veel meer’. Dit juichen we vanuit NLZIET natuurlijk enorm toe!
De strijd om de aandacht van de kijker zal de komende jaren nog heviger worden door de lancering van nog meer nieuwe videodiensten van onder meer Apple, Disney en Warner Media. Deze bedrijven zullen op afzienbare termijn met hun wereldwijde platforms actief in Nederland worden. Al langer wordt door vele media-experts aangegeven dat een intensieve samenwerking en bundeling van Nederlandse content het sterkst mogelijke strategische antwoord is om op termijn een positie te veroveren tussen al die globale platforms. Iets waar alle Nederlandse mediapartijen van zullen profiteren.
Met NLZIET is er al een unieke samenwerking ontstaan. Nog nergens in de wereld bestaat een dergelijke publiek-private samenwerking tussen mediabedrijven. NPO, RTL en SBS hebben elkaar bij de start van NLZIET moeten aftasten, maar realiseren zich steeds meer dat ze met alleen het eigen aanbod tussen deze globale concurrenten moeilijk zullen overleven. Om ook in de toekomst een groot deel van de Nederlandse kijkers te kunnen bereiken zal de versnippering van de Nederlandse content over diverse platforms moeten worden teruggedrongen. Als we alle krachten bundelen creëren we een onmisbaar platform voor alle liefhebbers van Nederlandse programma’s.
Met NLZIET hebben de omroepen toegang tot alle consumenten data en kunnen ze, zonder ‘middle-man’, gezamenlijk de directe relatie met de Nederlandse consument aangaan. En op het gebied van content productie en advertenties behouden ze eigen zeggenschap. Want NLZIET is tenslotte een coöperatie en dus zijn de omroepen zelf eigenaar. Door samen te werken zullen de Nederlandse mediapartijen uiteindelijk een groter publiek bereiken. Ze profiteren juist van elkaar in plaats van dat ze elkaar beconcurreren, oftewel ‘samen staan we sterker!’
Niels Baas
Managing Director NLZIET