Smullen
Het nieuwe normaal houdt in dat ODMedia sinds het begin van deze pandemie heeft moeten omschakelen. Nee, even opnieuw formuleren, want dat dekt eigenlijk de lading niet. Het was een enorme operatie van het management, IT en de tientallen collega’s om te schakelen van samen op kantoor naar samen in Skype, Whatsapp, Zoom, Google Meet, Teams en vast nog andere digitale manieren van communiceren.
Dat is, zoals bij veel mensen, een enorme verandering geweest. Je gaat van op kantoor naar een situatie dat je aan de keukentafel zit te werken met kinderen, huisdieren en kamergenoten. Of in sommige gevallen alleen met cabin fever op de loer. Soms ook op de achtergrond die hele enthousiaste buurman die het een ideaal moment vindt om de verbouwing te beginnen. Het knappe bij ons vind ik dat we nergens een misstap hebben gemaakt naar onze klanten en 100% serviceniveau hebben behouden. Dat verdient echt een shout out naar de collega’s. Bij deze.
ODMedia is te omschrijven als een familie waarbij onze Poolse collega Adrian op de vrijdagmiddag altijd de ronde deed met: biertje, colaatje? (in een heerlijk Engels-Pools-Nederlands accent). Op gezette tijden waren er media (of impromptu) borrels of grotere evenementen tot in de late uurtjes. Een geweldige atmosfeer. Normaal zouden er vandaag Surinaamse broodjes besteld worden (smullen!) en nu, in mijn geval, zit ik straks met een boterham met jonge kaas. Maar dat is simpelweg een enorme luxe om te kunnen schrijven in deze tijd. Daar ben ik in ieder geval zeer dankbaar voor.
Deze week heeft een duidelijke rode lijn van liefde voor entertainment en geloof in de toekomst. Wat ik woensdag schreef over voorwaarts momentum, brengt mij ook bij wat ik nog meer doe in mijn tijd dan met entertainment bezig zijn. Het antwoord daarop is simpel: entertainment maken. Misschien denk je nu, kom op Ramak, neem eens een break of zo, maar dat zit niet echt in mij. Aard van het beestje.
Storytelling, visualiseren, strategie en praten over films (content) geven mij een enorme drive. Met gelijkgestemden zijn we dan ook bezig met documentaires, (korte) films, series en ga zo door. Het zou mij een enorme kick geven om iets wat ik mee heb helpen maken terug te zien in de bioscoop (ja, die gaan uiteindelijk weer open en mensen zullen terugkeren) of op de (wereldwijde) platforms. Of we nu een 1 of een 10 krijgen van de consument, al gaan we toch voor een solide 7 op zijn minst.
Onze eerste short Taxi met in de hoofdrol Joris Lutz (ja, die van Ha, die Pa!) viel in de prijzen bij het Rotterdamse publiek en won nog wat andere prijzen. Supertrots op. Als je hem wilt zien, kijk dan hier. Onze opvolger Divide by Zero hebben we internationaal aangepakt en ook hier vielen we in de prijzen. Recent nog vanuit 400 andere korte films de prijs voor beste screenplay. Mocht je die ook willen zien, connect dan even op LinkedIn. Als het allemaal lukt – geen haast, moet wel leuk blijven – dan zullen we logischerwijs ook een aggregator en tech services partner inschakelen voor de wereldwijde strategie. Mijn gevoel zegt dat we met ODMedia zullen werken, haha.
De week is voorbij gevlogen en ik vond het daadwerkelijk leuk om dit een keer te mogen doen. Natuurlijk had de belofte van bier en bitterballen niks te maken met dat ik deze week opgepakt heb om te schrijven. Bedankt Jeroen en William dat ik dat kon doen. Ik draag mijn stokje graag over in deze marathon van verhalen. Fijn weekend!
Helmut Ramak
Head of Marketing / Business Development ODMedia