Songfestival
Vanochtend meldde onze oudste dat hij had vernomen dat Joost Klein voor Nederland het Eurovisie Songfestival gaat proberen te winnen. Sinds Duncan Laurence in 2019 de wereld overweldigde met zijn liedje, klinkt Arcade nog geregeld in de woonkamer, uit YouTube op een telefoon, of – wat mijn voorkeur heeft – goed geïmiteerd achter de piano. Heerlijk!
Als EBU-er is het interessant hoe mensen op het Songfestival reageren. Omdat onze organisatie voornamelijk voor haar leden werkt, dus B2B, is er geen logisch aanknopingspunt om niet-ingewijden te vertellen wat de EBU is. Ik kies daarom meestal voor ‘de ANWB van de publieke omroepen’ of ‘de organisatie achter het Songfestival’. Begin deze eeuw was dat niet iets om erg populair mee te worden, maar sindsdien is ‘Eurovision’ of ‘ESC’, zoals het ook wel wordt genoemd, weer helemaal terug.
Het is niet alleen een ongelooflijk spektakel, maar ook een mooi evenement om nieuwe technologie bij uit te proberen. Zo staat menige videotechneut de Finse rockband Lordi nog voor ogen, want die is jarenlang voor 720p vs. 1080i HDTV-vergelijkingen gebruikt. Het materiaal hadden we in Athene tijdens de repetities opgenomen. En in 2011 keek ik mee hoe Tonmeister Askan Siegfried de eerste EBU R 128 luidheidsmeter gebruikte bij het maken van de surround mix in Düsseldorf. Het waren memorabele momenten
De Zwitserse inzending wordt overigens pas in maart 2024 bekend gemaakt. Hoeveel concurrentie Joost uit Zwitserland gaat krijgen, blijft dus nog even afwachten.
Frans de Jong
Senior Engineer – European Broadcasting Union (EBU)
De week van Frans de Jong
-
ΜaandagTjoekbal en Frenkie
-
DinsdagSongfestival
-
WoensdagCERN
-
DonderdagAI
-
VrijdagPixel naar links, pixel naar rechts