Speciale effecten
Al lijkt het nu prehistorisch, toch is het geen eeuwigheid geleden dat SBS6-maandagavondfilms of nieuwe afleveringen van CSI Miami op RTL 5 een miljoen of meer kijkers trokken.
Maar we weten allemaal: er is daling in lineaire tv-kijktijd, vooral sinds 2015. Sindsdien worden vooral Amerikaanse series en films minder goed bekeken. Dit heeft natuurlijk veel te maken met de opkomende populariteit van onder andere Netflix.
In 2020 en 2021, tijdens de coronapandemie, stopte de kijktijddaling tijdelijk om vanaf de lente van 2022, toen de lockdowns voorbij waren, een inhaalslag te maken. Bovendien was de lente van 2022 lekker warm en zonnig. Sinds afgelopen najaar gaat het nieuwe NMO-panel gepaard met nóg wat extra daling onder sommige groepen, zij het niet in het algemeen extra voor 6+.
Ontwikkelingen blijven elkaar echter opvolgen. Inmiddels zijn we bezig met een nieuwe ‘revolutie’ namelijk de sterke opkomst van Artificial Intelligence (AI). Met de opkomst van VOD-platforms in Nederland vanaf 2013 was het misschien niet moeilijk te voorspellen dat hierdoor onder andere Amerikaanse films en series verder aan populariteit zouden inboeten. Maar hoe gaat AI lineair kijkgedrag binnen nu en vijf jaar veranderen? En zijn er daarbij genres die bijvoorbeeld (extra) kijkers gaan verliezen of juist terugkrijgen omdat mensen échte televisie met échte mensen willen zien?
Ik houd al jaren bij hoe de inhoud van tv-programma’s correleert met kijkcijfers, inclusief ‘authenticiteit’, ‘personalityfocus’, ‘human interest’, ‘mannelijkheid’, ‘positieve sfeer in een programma’, et cetera. De belangrijkste veranderingen in de afgelopen elf jaar zijn vooral dat tussen 2012/13 en 2017/18 de correlatie tussen kijkcijfers en tv-titels met veel ontspanning steeds negatiever werd (mede dankzij daling films en series), maar daarna stabiliseerde. Datzelfde geldt ook voor ‘mooie beelden’.
Wél doen (speciale) effecten er steeds minder toe op tv. Dat heeft zeker te maken met de dalende populariteit van actiefilms op tv, maar zou er ook op kunnen duiden dat ‘gewone’ tv (zonder speciale effecten) de toekomst is en blijft. Wat de komende jaren, met toenemende AI-impact, gaan brengen, blijven we bijhouden.
Robin Muurling
Freelance kijkcijferanalist
De week van Robin Muurling
-
ΜaandagPolitiek kijken
-
DinsdagSpeciale effecten
-
WoensdagKatholiek kijkgedrag
-
DonderdagPanelperikelen
-
VrijdagKijkcijferkoningen