Speelfilm
Vandaag een wat rustigere dag dan gisteren, vooral voorbesprekingen en een werkbezoek voor komende projecten. Dit zijn fijne dagen om de nodige administratie en overdrachten in orde te maken.
Zoals gisteren al aangegeven ben ik afgelopen december bezig geweest met een speelfilm van 30 minuten. Dit was echt een heel bijzondere productie, die maar zelden voorbij komt. In de eerste plaats omdat bijna alle shots in de film op een gerobotiseerde dolly en camerahead zijn gemaakt. Deze keuze is gemaakt zodat wij met licht een speciale benadering konden halen waar ik verder niet te veel over kan uitwijden.
De film is geschreven, geproduceerd en geregisseerd door Harald Swinkels. Het betreft zijn debuut en hij wil hier graag hoge ogen mee gooien. Dat is in mijn ogen zeker gelukt. Afgelopen maand heb ik samen met Harald en Caroline de kleurcorrectie van deze film mogen afronden. Uiteraard gebeurde dit op een coronaproof manier via Technicolor London waar Brian Krijgsman als grader aanwezig was en wij op afstand vanuit onze eigen kantoren konden meekijken op het scherm en zo onze input kon worden vertaald naar wat wij voor ogen hadden.
Het bijzondere bij filmprojecten ten opzichte van bijvoorbeeld televisie is dat licht in de filmwereld veel minder een sluitpost is. Bij televisieproducties wordt licht toch vaak op een laat moment betrokken bij de opzet van een productie en staat het qua budget zeker niet bovenaan de prioriteitenlijst. Hoewel je dat weleens anders zou willen zien, is dit echter geen klaagzang want kleinere budgetten vragen nog meer veel van je creatieve vermogen.
Daan Thieme
Directeur/eigenaar Lichtmacht
De week van Daan Thieme
-
ΜaandagMeedenken
-
DinsdagOngrijpbaar
-
WoensdagSpeelfilm
-
DonderdagMuseum en windtunnel
-
VrijdagBewustwording