Margaret Stanneveld
Manager Sales Dutch CORE
2022 - week 13

Springplank

Recentelijk hebben we er in Nederland twee grote streamingdiensten bij: Viaplay en HBO Max. Ook thuis heb ik er inmiddels weer een paar abonnementen bij; ik wil toch op de hoogte blijven.

Al die nieuwe partijen zijn ook op zoek naar lokale content om de Nederlandse markt beter te kunnen bedienen. Dutch CORE heeft de mogelijkheid om aan deze partijen een selectie van de dramaseries van de omroepen aan te bieden: een unieke kans om een nieuw publiek te bereiken met Nederlands drama.

Ook internationaal komen we vaker in contact met streamingdiensten en ontstaan meer mogelijkheden om programma’s te distribueren. Maar we zien nog geen verschuiving ontstaan, sterker nog, we groeien nog steeds en sterker dan ooit in de ‘traditionele’ lineaire markt.

Toch zijn er nog gebieden in de wereld waar het een uitdaging is om de Nederlandse programma’s te verkopen. De Verenigde Staten is zo’n voorbeeld. We hebben vorig jaar een mooie deal kunnen realiseren met VICE Media, maar verder is ‘not invented here’ of simpelweg de Nederlandse taal, een te grote drempel gebleken om een ready made programma te kunnen verkopen.

Anders dan in Nederland is in de VS een grote groei waarneembaar van AVOD-platforms (gratis streamingdienst met advertenties). YouTube is verreweg de bekendste en de grootste, maar er zijn nu nieuwe platforms opgezet, vaak onderdeel van een grote mediaorganisatie, die alleen maar professionele programma’s aanbieden via een pitchproces en geen user generated content.

Wie weet wordt dit een springplank naar meer zichtbaarheid in de VS en kunnen we wellicht ook op lineair vlak wat deuren openen. To be continued!

Margaret Stanneveld
Manager Sales Dutch CORE

De week van Margaret Stanneveld

Manager Sales Dutch CORE
2022 - week 13