Frank Mekkelholt
Manager Data & Technology bij Bindinc.
2024 - week 48

Streaming: komt er ooit een einde aan de versnippering?

Vandaag zitten we bij een klant om met behulp van ons permanente onderzoek naar streaming in Nederland te laten zien welke mensen naar hun serie kijken en wat ze ervan vinden. 

Dat weten wij omdat we elke maand 4.000 mensen vragen naar hun kijkgedrag op de streamingdiensten. We vragen bijvoorbeeld wat ze kijken, met wie ze kijken, hoe aandachtig ze kijken, of ze een film of serie aanraden aan anderen, en nog veel meer. Op basis van deze data weten we ook welke doelgroepen er kijken en hoe zij de videocontent waarderen.

Het leuke aan dit onderzoek voor deze klant is dat de serie op twee plekken te zien is: op de lineaire tv, maar ook via een streamingdienst. Zo kunnen we ook zien of er verschillen zijn tussen de profielen van de kijkers. In dit geval is de lineaire doelgroep anders dan de doelgroep die via streaming de serie volgt.

Wij kijken daar overigens niet van op. In eerdere onderzoeken zagen we min of meer dezelfde uitkomsten. We zien dat de verschillende kanalen niet kannibaliseren op elkaars bereik, maar samen juist het totale bereik vergroten. En dat is voor makers, maar ook voor zenders, uiteindelijk het belangrijkste doel. We zien titels dan ook steeds vaker aangeboden worden op tv én op een streamingdienst. Denk bijvoorbeeld aan de serie Gooische Vrouwen, die lineair bij Talpa (SBS6) wordt uitgezonden, maar ook beschikbaar is op Videoland van RTL.

Een ander interessant fenomeen is dat de grote streamers steeds meer op marktplaatsen gaan lijken. Hiermee volgt de streamingwereld de e-commercewereld. Bol.com en Amazon waren immers ook eerst eigen winkels, maar inmiddels zijn ze uitgegroeid tot winkelcentra waar iedere verkoper zijn eigen spullen kan verkopen. In vergelijking: op Prime Video kun je inmiddels ook een abonnement nemen op HBO Max of SkyShowtime.

Hoelang gaat het duren voordat Kijk van Talpa en Videoland van RTL verder integreren? Als NPO Start/Plus dan ook nog meedoet, krijgen we een sterkere Nederlandse speler tegenover het internationale streaminggeweld. Met NLZIET zijn we al halverwege. Als kijker zou ik dat geweldig vinden.

Frank Mekkelholt
Manager Data & Technology bij Bindinc. 

De week van Frank Mekkelholt

Manager Data & Technology bij Bindinc.
2024 - week 48