Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL
2024 - week 22

Sweetspot

Videoland was het eerste betaalde streamingplatform in Nederland dat de keuze maakte om adverteerders ruimte te geven op het platform. Maar dan wel, zoals alles bij Videoland, vanuit de consument gedacht. Dus werd een abonnement geïntroduceerd waarbij de kosten iets lager liggen en de consument weet dat hij/zij kiest voor het kijken van advertenties. 

Dit was best een moedige stap, want het brengt niet alleen twee businessmodellen bij elkaar, ook intern breng je twee verschillende teams samen. Aan de ene kant de teams die zich volledig focussen op de kijkbeleving van de consument en de performance van het platform. Aan de andere kant de teams die vooral kansen zien voor adverteerders en graag vrijheid, ruimte en bereik willen voor een commerciële boodschap. Twee werelden die samenkomen in SAVOD.

Dan begint het bruggenbouwen en dat is fantastisch om te doen, want voor je ligt nog een lege pagina. De eerste stap was om verschillende experts uit die twee werelden bij elkaar te zetten: de creatieve denkers, data-analisten, BtoC marketeers, salescollega’s, contentmakers. We hebben met elkaar discussies gevoerd en uit die discussies de doelstellingen bepaald en de kaders vastgesteld waar zo een advertentiemodel/product aan zou moeten voldoen. Rekening houdend met de wensen van de consument én van de adverteerder.

Deze sweetspot vinden was, is én blijft een continue uitdaging. Een zoektocht waarbij we veel van elkaar leren en vooral goed naar de consumenten en adverteerders luisteren. Alles wordt getest en getoetst bij beide partijen, want alleen de producten die voor allebei goed zijn, brengen we breed naar het platform. De meest recente voorbeelden zijn onze Pauze Ad, Eye Catcher en de Branded Strip.
De Branded Strip is een advertentievorm waarbij een merk bijvoorbeeld een serie of film aanbiedt op de homepage van Videoland. Dit product is intern ontwikkeld door creatieve collega’s en uitgebreid getest door het Videoland-team. De resultaten zijn net binnen en zien er zowel onder kijkers als onder adverteerders goed uit. Een mooi voorbeeld van deze sweetspot. Zo creëren we samen een consumer centric advertentiemodel met hoge impact.

Carla der Kinderen
Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL 

De week van Carla der Kinderen

Director Marketing, Intelligence & Operations bij Ad Alliance, saleshuis voor diverse publishers en onderdeel van RTL
2024 - week 22