Talent
In mijn rol als Director Original Productions ben ik continu op zoek naar verhalen waarmee wij ons kunnen onderscheiden ten opzichte van de overige (inter)nationale contentspelers. Ons kleine, koude kikkerlandje is in veel opzichten niet bepaald een wereldspeler, maar op het gebied van film- en vooral televisieproductie hebben we een behoorlijk stevige reputatie.
Industrie-iconen als Paul Verhoeven, John de Mol en Reinout Oerlemans – to name a few – hebben ervoor gezorgd dat Nederland wereldwijd zeer serieus genomen wordt als het gaat om commerciële content. Het letterspel Wordle waar heel Amerika geobsedeerd door is en wat onlangs is aangekocht door The New York Times? Een regelrechte kopie van het bescheiden Hollandse tv-programma Lingo, en ik hoop van ganser harte dat IDTV hier de rechtmatige royalties voor ontvangt.
Hoe dan ook, aan goede ideeën is hier nooit een gebrek geweest. Het is echter de uitvoering van die ideeën die mij in deze overspannen sellers market zorgen baart. Ja, producenten beleven gouden tijden nu Netflix, Amazon, Viaplay en SkyShowtime een voor een bij hen aankloppen met een gezonde eetlust voor lokale content. Ik ben echter bang dat de traditionele Nederlandse creatievelingen niet afdoende zijn om die enorme honger te stillen.
Ik ben betrokken geweest bij vele Nederlandse filmproducties, en mijn grote frustratie is altijd geweest dat we eindeloos uit hetzelfde vijvertje visten als het ging om regisseurs en scenaristen. Slechts incidenteel namen we met z’n allen het risico om een jong, onbewezen talent het voordeel van de twijfel te geven als debutant. Inmiddels zijn de tijden veranderd en is de business geëvolueerd.
Streamers duwen bioscoop en traditionele televisie langzaam uit de markt en dat betekent ook dat we anders naar makers moeten gaan kijken. Juist een non-lineaire omgeving is dé plek bij uitstek om nieuwe stemmen een kans te geven. Ons land kent een aantal fantastische film-, televisie-, en nieuwe mediaopleidingen, maar ik weet uit eigen ervaring dat daar weinig ruimte is voor het ‘Hollywood-model’. De nadruk ligt wat mij betreft veel te veel op de artiest en te weinig op de business.
De discussie over de balans tussen kunst en commercie is natuurlijk altijd gevoelig en ingewikkeld geweest, maar we mogen nooit vergeten dat dikke, vette crowdpleasers als Marvel en Star Wars het bestaan van de kleinere, meer specialistische films mede mogelijk maken. Bovendien vind ik het een ware kunst om iets te maken dat heel veel mensen heel erg gelukkig maakt.
Daarom ga ik voor de films en series die ik ontwikkel op zoek naar de Nederlandse Michael Bay, Shonda Rhimes en David Fincher. Ik zoek verhalenvertellers die begrijpen wat hun publiek wil zien en waarom. Ervaring met het maken van commercials, videoclips en YouTube-content is een pré. Mijn mailadres is robin.logjes@m7group.eu. Ik kijk reikhalzend uit naar je idee.
Robin Logjes
Content Director Original Productions M7 (a CANAL+ Group Company)