Tom Schoufs
2019 - week 49

Team 5PM

Het is de eerste week van december. De laatste maand van het jaar is begonnen. Logischerwijs begint de tijd om te reflecteren en ook terug te kijken op het afgelopen jaar, en misschien wel jaren.

Zo ook voor mij. Even een ‘rewind’ naar het moment dat ik na vijf prachtige jaren bij RTL concepts als Creative en later als Creative Director afscheid nam. Om zonder al te veel na te denken aan iets nieuws te beginnen. Iets met YouTube! Veel verder waren we toen nog niet…

Anderhalf jaar geleden stapte ik op de fiets, een auto had ik niet meer, om vanuit Amsterdam Noord richting kantoor te fietsen. Daar zat Jelmer Wind, voormalig RTL-collega en mijn nieuwe zakenpartner. Tijdens de oversteek met de pont dacht ik: waar spreken we eigenlijk af? We hebben helemaal geen kantoor! We gaan iets met YouTube doen, maar wat dan precies? Er is niet eens een naam! Waar ben ik in godsnaam aan begonnen?!

Een paar weken later was de naam 5PM (verwijzend naar prime time YouTube) gekozen en stonden we ingeschreven bij de KVK. We hadden besloten dat we uitgevers en merken gingen helpen met hun YouTube-strategie. En ons kantoor was nog steeds Café Kobalt, maar dat was prima. Veel cappuccino’s en broodjes filet americain later, kregen we onze eerste opdrachtgevers. Langzaam ontstond het idee dat een bureau dat zich focust op YouTube weleens zou kunnen werken.

Al snel sloten Ronen Wolf en Peter Minkjan zich aan als partners en hadden we alle kennis in huis om de volgende stappen te maken. We kregen ons eerste kantoor bij Arthur en Ernst van Southfields in de Houthavens van Amsterdam. Geen ramen, maar megatrots en we voelden ons heel welkom. Daar kwamen we er ook achter dat andere ondernemers, mensen uit je netwerk, ons heel graag wilden helpen. Een goed advies, een duwtje in de rug, een potentiële lead. Dat was erg mooi om te zien en iets wat wij niet snel zullen vergeten.

Mede door de komst van Ronen en Peter raakten we met 5PM in een stroomversnelling. TMG, Mood for Magazines, Sanoma, Ziggo Sport, 3FM maar ook merken als Akzo Nobel, Gamma, Heineken en ANWB gingen met ons in zee. En het team, bestaande uit datagedreven content experts, groeide naar vijftien mensen. Die elke dag keihard werken om onze klanten te helpen met YouTube. En gelukkig dit keer in een kantoor mét ramen.

Inmiddels hebben we naast het team op kantoor ook een hele groep mensen om ons heen verzameld, die ons in het afgelopen jaar enorm hebben geholpen. Zonder hen waren we nooit zo ver gekomen en daarom ben ik trots dat we vanavond deze mensen kunnen bedanken tijdens het Team 5PM-diner. Daar kunnen we proosten op het afgelopen jaar en op wat het komende jaar gaat brengen. En zelf denk ik nog even terug aan het moment op de pont. Man, man, man, wat ben ik blij dat ik aan dit avontuur ben begonnen!

Tom Schoufs
Co-founder 5PM